Monday, November 16, 2009

tembikai labu

eh jap, kalau tembikai biasa tu orang panggil timun cina kan kalau di pantai timur? ntah lah saya pun keliru. tapi kali ni, gambar di atas merupakan sejenis tembikai juga. seakan tembikai susu tapi isinya memiliki rasa manis labu. memang sedap dimakan sejuk. isinya berwarna kuning kejinggaan dan bijinya seperti labu. memiliki bahagian-bahagian seperti labu tetapi tidaklah begitu jelas dan kadang-kadang ia hampir rata permukaan sferanya. kulitnya keras. jika yang satu lagi (kulit warna coklat di bahagian bawah tembikai labu tadi) iainya lebih lembut dan boleh diklasifikasikan sebagai tembikai susu atau timun india? salah tak?

6 comments:

d'sandalwood said...

aku mati-mati ingat timun cina adalah timun biasa waktu mula-mula dengar. aii kan org eastcoast once upon a time.

SYED NAHAR said...

hahaha..
aku plak ingat timun cina tu timun yg warna kuning (timun tua) yg org buat gulai lemak atau gulai tempoyak tuh.hehehe...
aneh betoi bahasa 'pata timo'.

diri ini.... said...

ehem-hem..ne wakil patta timo neh..
pasal timun2 ne aku no komen..tapi rockmelon adelah honeydew yg isinye wane kuning tu adelah superb..manis wooo

SYED NAHAR said...

memang manis wahai cik emy jue..
selalu gak beli dulu...

skang ni aku merinduinya..wahahaha...

Cik Faridah Huda said...

Ye ke orang buat asam rebus tempoyak guna timun tua....aku siap masukkan timun muda yang kemudiannya menyesal bila x de lebihan tuk buat cicah sambai belacan...

wpun aku nie camporan 3 negeri..tapi aku suke asam rembus tempoyak Perak...gulai kari x brapa suka....

SYED NAHAR said...

ha la buleh belaka..timun normal tu pun bleh jugak...gulai tempoyak ni aku lebih suka kalau pakai sayur taugeh yg bersiz besar tu yg kepala dia agak keras2 skit tuh...eleh kaler kuning kepala dia..sayur apa nama aku pun tak tau..tapi bentuk sebijik mcm taugeh tapi dia besar.

mak aku dulu slalu buat acar ke apa ntah diperbuat dari tembikai..cara dia lebih kurang begini... kan tembikai dah isi yg merah tu di potong dibuat makan tapi kulit dia part yg lembut tu ko korok2 pakai sudu pastu tenyeh belacan, cabai burung, bawang hiris2 skit bawang kecik je...pastu buh la garam sekucup rasa..mak aku selalu buat dulu.