Friday, February 19, 2010

will be off

hello friends, i will be off to a place, that means i wont be active onblog for days. see you back later. bye.

petanda suruh pulang

kertas kerja dan kertas kerja, itulah rutin yang memenuhi jadual seharian. pejabat 4 tingkat di tepi lebuhraya damansara-puchong ini sudah agak lama, dengan seni bina zaman 80an. tangga yang spiral, daun pintu lif yang kecil serta perabot kabinet yang telah dimamah usia.

timbunan fail meninggi lagi, tidak cukup deretan kabinet kerana seantero ruang penuh. jam sudah pukul 6.00 petang. seorang demi seorang meninggalkan lantai pejabat yang kini lengang. satu persatu deruman 'speaker' komputer didengari, menandakan program perisian dipadamkan.

memandang ke luar, jelas sekali lebuhraya sesak, namun kenderaan masih bergerak. zafran (bukan nama sebenar) masih duduk di kerusinya. bersebelahan dengan dinding kaca, zafran menyelak litupan langsir, meninjau keadaan luar. "ah tak mengapa, jalan sesak!" detik hatinya. zafran tidak lagi menulis laporan, disusun satu persatu buku dan fail di sisi meja.

"tapp..!" suis lampu dipadamkan. zafran berdiri. dilihat ke arah belakang, separuh daripada lantai tingkat 3 kini sudah bergelap. yang tinggal hanya zafran dan dua buah bilik lagi, pengurus bahagian pemasaran dan satu lagi paling hujung, iaitu surau perempuan. zafran kembali duduk di kerusinya untuk menyambung sisa kerja.

"kringg!!" telefon di depan zafran berbunyi. "zafran, kalau awak nak balik ketuk bilik saya dulu".
zafran menjawab, "okay boss!"

"tappp..!" sekali lagi suis lampu dipadamkan. dari jauh zafran memerhatikan. tiada siapa yang dilihat keluar dari surau. siapa yang matikan lampu surau? kini ruang hujung benar-benar gelap. zafran kini mengemaskan begnya pula.

sambil zip beg ditarik, zafran melutut untuk mengikat tali kasutnya. kemudian zafran mendengar bunyi tombol pintu dibuka. di kotak fikirannya tentu surau itu telah kosong setelah peserta terakhir keluar. disusuli dengan bunyi hentakan kasut bertumit.

"boss...i nakbalik!" zafran mengetuk pintu bilik pengurus bahagian pemasaran. "ok, baliklah dulu. saya tengah packing beg saya. see you tomorrow". zakuan yang tadi bersandaran di daun pintu daun segera kembali ke mejanya untuk mengambil beg yang siap kemas.

sewaktu berjalan menuju meja, zafran mendengar bunyi tapak kasut, sama seperti tadi. disusuli bunyi tombol pintu. sejurus zafran menoleh ke belakang, dalam kesamaran zafran melihat susuk gemuk masuk ke dalam surau perempuan tadi.

"kak mona! tak balik lagi ke?" sapa zafran. kak mona terus masuk ke dalam surau tanpa memberi respon. pintu ditutup. zafran terus memikul begnya, langsung berjalan disisi dinding kaca sambil menyelak-nyelak langsir melihat keadaan trafik.

kali ini zafran keliru. dilihat tepat ke bawah kak mona sedang berjalan menuju ke kereta toyota estima. "eh? kak mona dah kat bawah, sapa yang masuk surau tadi?" detik hati zafran lagi.

zafran terus menukar arah, menoleh ke arah surau. gelap! baru sebentar tadi dilihat setubuh gemuk persis kak mona memasuki surau tetapi lampu tidak dinyalakan. agaknya sedang memakai kain telekung, tetapi kenapa di dalam gelap?

zafran mengetuk pintu surau. tiada suara menyahut, zafran memulas tombol pintu dan meninjau ke dalam. suis lampu ditekan, namun surau memang lengang. "siapa yang aku tegur tadi? bukan kak mona? di bangunan ini hanya kak mona yang berbadan besar," hati zafran terus keliru menyoal diri sendiri.

"tapp..!"

"eh zafran, tak balik lagi? sapa pengurusnya. "nak balik dah ni boss!"dijawab.

"kenapa? mengendap surau perempuan ke?"pengurusnya berseloroh.

"eh tak! saja je." cepat zafran menjawab.

"tak de lah, kalau ada apa-apa baik awak bagitau saya. bukan apa, dulu-dulu ramai yang cakap surau perempuan tu keras. selalu nampak benda. tapi tu cerita lama. awak kerja sini pun dah hampir 8 bulan. mesti awak pun tahu. sudahlah, balik cepat sementara jalan masih tak jam. siap kerja, balik. tak yah tunggu lama-lama. marah dia nanti." nasihat pengurus itu lagi.

zafran bingung, terus menyoal diri kenapa sebelum ini tiada siapa yang memberitahunya tentang kisah itu. ah, lupakan saja.

Thursday, February 18, 2010

where is this place located in?

where is this place located in? guess...

Wednesday, February 17, 2010

saadiah terus bercinta

tiap-tiap pagi mengayuh pedal basikal, meluncur laju membelah angin pagi. basikal ini sudah bertahun digunakan tetap gagah. saadiah yang ramah menegur siapa sahaja yang melepasi pandangan. girang gembira, terus mengayuh basikal. biarpun jalan lengang, mulut saadiah ramah.

saadiah ada gaya tersendiri. beliau gemar memakai baju 'maxi' yang dijahit sendiri. labuh seperti jubah, lengan baju sangat besar. rambut disanggul di atas ubun, dilitupi selendang kapas sewarna. itulah saadiah, seorang wanita.

berkayuh basikal setiap pagi, bersama sedikit barang di dalam raga. biarpun mendaki bukit, melepasi tanah perkuburan walhal panas terik bukan penghalang. selagi kudrat masih ada, itulah pengorbanan yang mampu dilakukan oleh saadiah demi kesinambungan cintanya.

saadiah bukan berhajat kosong. saadiah berbasikal bersama bungkusan makanan. setiap hari membawa makanan ke balai polis mejadi tanggung jawab saadiah biarpun upahannya sekadar penat dan lelah. setiap hari tanpa cuti, saadiah gigih meneruskan rutin ini demi sebuah cinta.

cinta itu membahagiakan. kerana cinta kita hidup. saadiah seorang wanita perihatin. pernah sekali saadiah singgah di rumah membawa bungkusan makanan dan menurutnya, "berikan pada adik. tadi makcik dengar ada budak kecik menangis, mungkin dia lapar. suaplah dia makan, nanti diamlah tangisnya." aku kelu tak berkata apa.

saadiah merupakan insan terpilih. hidupnya seorang saadiah melakar sebuah kisah cinta yang abadi, mekar di sanubari setiap yang mendengarnya. bukan dongengan atau fantasi maya, kisah cinta saadiah seutuh hikayat klasik 'romeo dan juliet'.

sekilas pandang tahun awal 60-an, saadiah dijodohkan dengan seorang lelaki idaman seorang perwira. mungkin mimpi indah saadiah menjadi kenyataan untuk berjodohan dengan lelaki yang berkerjaya dalam sektor pertahanan. dapat dibayangkan srikandi yang menjadi tonggak wira seorang lelaki waja.

saadiah mengabiskan masa seharian sebagai suri rumah tangga. menemani suami pada masa lapang menjadi kebiasaan baginya, demi memupuk kasih sayang yang tidak pernah pudar saban hari. bertitikkan suatu tarikh, saadiah bersama suami masuk ke hutan yang tidak jauh dari rumah mereka sebelum ke seberang sungai perak.

kisah cinta abadi ini diuji dengan sebuah ketentuan yang tertulis. saadiah bersama suami telah terserempak dan ditahan oleh sekumpulan ahli bintang tiga. di situ mereka diikat pada batang pokok besar. dipukul dan disoal berkali-kali, akhirnya tubuh yang sihat menanggung kesakitan.

sekali lagi kesabaran saadiah diuji. suami yang dicintai telah diseksa di depan mata. jeritan menanggung sakit menjadi tontonan saadiah yang diikat tak berdaya. titisan darah kini membasahi tanah, saadiah meronta-meronta minta dilepaskan namun terlambat. suaminya yang dikelar kini tiada bernyawa, pergi tak kembali.

alangkah pilunya hati saadiah, suami yang tercinta kini rebah di bumi. berlaku di hadapan matanya, tak biasa dilupakan sepanjang hayatnya. hanya anak-anak pengubat rindu kasih, cinta seorang wanita kepada suaminya takkan luntur biar masa berdekad pergi. mujur sehingga kini saadiah masih ada kudrat, terus meniti hari-hari mendatang biarpun sejarah hitam mencoret diari hidupnya.

mungkin seluruh pengguni di balai polis tidak akan menyentuh makanan itu, jelas sekali ia dibuat khas oleh saadiah kepada suaminya. yang melihat pasti terharu. suaminya masih hidup di dalam pemikiran saadiah. sebelum mengayuh pulang, pasti saadiah akan singgah sebentar di pasar untuk membeli sedikit barang basah untuk di masak. saadiah sentiasa gembira, ceria, ramah berbicara dan tidak lekang dari senyuman.

walaupun suami telah lama pergi, namun pasti memori yang terlalu kuat itu tetap mekar di hati saadiah. kesan tekanan jiwa yang dihadapinya, berlaku pula di depan matanya, sukar titik hitam itu pudar dari sejarah. saadiah tetap saadiah, siapa lagi yang bisa menandingi kisah cinta saadiah. ayuh sadiah kayuh! cinta itu tidak gila, namun cinta itu sebuah pengorbanan.


inilah saadiah, tetap ramah biar sendirian. gigih menyayuh basikal.


**menu yang diterima dari saadiah :
(menu kononnya untuk adik "kecik" yang menangis)
1) bihun yang siap dicelur dengan kuah sup, masih panas.
2) sayur-sayuran yang belum dimasak.
3) beberapa tiub yang diisi air suam (tiub plastik yang digunakan untuk aiskrim malaysia).
4) gula-gula sugus.
5) kuih muih.

Thursday, February 11, 2010

neelam

this is neelam. neelam gupta. she was a contract executive at our office in new delhi. end of december 2008 she resigned and serve for india government. she is very unpredictable, i mean when the first time you meet her you will find that she is hard to close to. i was wrong, she is friendly, very very friendly, full of laugh.

neelam, i wish you all the happiness on your engagement.

Wednesday, February 10, 2010

iris


ringkasan :
mengisahkan perjalanan hidup seorang lelaki yang baik namun sangat 'skima' lantas menyintai seorang gadis sosial yang cantik. menangkis perasaan cemburu dan bersabar dengan setiap karenah yang dilakukan oleh gadis itu (lakonan kate winslate), lelaki tersebut terus berjuang demi sebuah cinta yang suci. berkat kesabaran, mereka mendirikan perkahwinan. namun, meniti usia tua, pelbagai lagi cabaran yang terpaksa ditanggung. isterinya mendapat penyakit tua yang membuatkannya lupa akan nostalgia silam, berbuat perkara diluar tabiat serta tahap kesihatan yang teruk. sehinggalah saat akhir pemergian isterinya, lelaki 'skima' ini menyatakan dia dapat merasakan kesunyian yang belum pernah dirasai, tatkala isterinya pergi buat selamanya.

komen :
kisah ini sangat berat untuk ditonton, namun perlu kuat semangat. saya suka filem ini sebagai antara filem awal terbaik lakonan kate winslate. tidak hairan bagaimana kate winslate kini boleh berdiri gah dengan kemenangan oscar untuknya menerusi the reader. lakonan mantap judy dench (pelakon wajib untuk watal dalam james bond) juga amat berkesan. apa pun, filem ini baik untuk mereka yang bakal menempuhi alam perkahwinan sebagai persediaan kerana apa yang bakal berlaku akan tetap berlaku meskipun tak seperti yang dijangkakan.

kelip-kelip venture in video

video

Tuesday, February 9, 2010

perlukah saya membaca huraian horoskop?

pada hari sabtu bersamaan 7 februari, saya telah dijemput menghadiri 'house warming' oleh encik abdul halim suratman di saujana golf, saujana impian, kajang. saya memandu laju kerana dikhuatiri terlewat, sambil tangan bermesej pesanan ringkas bersama puan ani rahayu yang masih tersekat dengan kesesakan jalan raya di susur taman desa ke sungai besi. dengan sekali tersesat, saya berjaya tiba di lokasi tepat jam 2.15 petang, awal 5 minit berbanding encik azri dan azyan yusran.

terus masuk ke kawasan taman, meriah amat meriah! khemah berwarna ungu dengan hidangan bufet makanan ala kampung, saya terus menjamu selera sambil beramah mesra dengan para tamu. cukup ramai yang hadir. selesai makan, kami dijemput masuk ke dalam untuk membuat pemerhatian terhadap seni canggih rumah bangalow mewah tersebut, sangat luas dan kemas.

selesai bergambar, saya menyambung tradisi dengan menjamah kuih muih dan teh tarik. hari semakin gelap, saya mengundur diri. selesai bersalaman, saya terus memandu pulang menuju rumah. sambil memandu, saya bermesej pesanan ringkas bersama wan hazila yang bersuka ria di ulu yam bersama emma dan abang bob (bekas fasilitator qaid corporation).

tiba di rumah, hujan mulai turun, saya bergegas masuk ke rumah dengan kereta dikunci rapi bersama 'stereng lock'. niat di hati ingin mengunjungi pusat membeli belah, namun apakan daya saya memberikan laluan kepada hujan rahmat untuk terlebih dahulu menyirami bumi kerana masih ramai yang memerlukannya. selepas mandi, saya berbaringan di atas katil sambil membaca novel tulisan areila sahimi, baju pengantin mak andam.

guruh berdentam dentum! amat kuat, lantas komputer riba (halal) dimatikan atas kesedaran diri sendiri agar tidak dirundung malang, kerana malang tidak berbau. satu persatu helaian dibaca seraya penanda buku diletakkan pada muka surat terakhir sebelum mata tertutup membuai mimpi klasik.

masih petang, saya bangun untuk bersiap menuju ke lokasi yang belum tahu di mana. berbual sementara bersama seorang rakan di ruang tamu. menonton rancangan televisyen, masa berlalu pergi justeru perut mula terasa lapar. niat dipasang dengan imaginasi membayangkan bagaimana enaknya membaca novel sambil menjamu makanan barat di beseri western, batu caves.

keluar dari rumah, sambil menghayun novel tadi terus ke kereta. alat penggera automatik dibunyikan, terus masuk ke kereta. alangkah terkejutnya saya melihat keadaan kereta yang kini berselerak. sungguh tipikal! pencuri telah menceroboh masuk lantas menggeledah setiap ruang peti simpanan. hati mula tidak tenang, lantas mata mencuri pandang melihat radio dan pemain cakera padat kin sudah tiada. apa yang ada hanya juntaian wayar. sungguh tipikal!

seorang rakan serumah tiba, katanya menyoal kenapa? aku menjawab mungkin aku terlupa mengunci kereta. tapi apa buktinya? lantas rakan tadi menunjukkan cermin belakang sebelah kanan telah dipecahkan dan serpihan kaca bertaburan sana sini. sekali lagi aku terkejut. kini aku membayang betapa lecenya untuk membaiki keadaan yang telah berlaku. kereta telah basah berikutan pencuri telah menceroboh masuk ketika hujan turun. hujan lebat, tak siapa akan keluar dari rumah atau tiada jiran yang peka dengan keadaan sekeliling. tentunya pencuri itu bebas berbuat apa sahaja kerana tiada faktor penghalang.


kepada pencuri yang tipikal :

1)sila pastikan keadaan dalam kereta dikemaskan semula setelah anda menggeledah.

2) cuba minimalkan kesusahan yang bakal dialami oleh tuan kereta, bayangkan kebasahan kerusi kereta itu bakal membuatkan kereta menjadi berbau dan kos untuk membuat cucian vakum mencecah ratusan ringgit.

3) jika anda ingin mengambil radio saya, tidak mengapa. juallah radio untuk untuk membeli makanan bagi mengisi perut yang lapar. tapi sila pastikan anda tidak terlupa membawa 'skru driver' supaya kerja tangan anda dapat diperhalusi. anda juga tidak perlu merentap komponen kereta kerana apabila segala sambungan telah patah, ia akan menambah kos kerugian yang dialami pemilik kereta. sila perkemaskan kerja anda.

4) jika bijak, pilihlah kereta yang di'tinted'. ini kerana kaca yang dipecahkan akan bertaburan dan amat renyah untuk membuat basuhan vakum selain ia menelan ratusan ringgit.

5) jika boleh, pergilah menghadiri kursus pecah kereta dari yang lebih professional. tak perlu pecahkan cermin, tentu ramai di kalangan anda yang tahu bagaimana untuk menggunakan pembaris besi atau dawai untuk membuka pintu yang dikunci.

6) terima kasih jika tidak mencuri kad pengenalan. ambil wang atau tinggalkan sedikit agar pemilik kereta dapat berbuat sesuatu sekurang-kurangnya mengunjungi babai polis untuk membuat laporan. sukar untuk urusan perbankan jika tiada kad pengenalan. mujur anda tidak mengambil kad pengenalan saya yang terjatuh di bawah kerusi pemandu (kebetulan sahaja terjadi). mungkin anda tidak teliti memeriksa sedangkan kad touch & go yang berada di atas kepala anda juga terlepas dari dicuri, bayangkan bakinya baru dikemaskini RM100.

7) bawa payung, oleh itu badan anda tidak basah dan kerusi kereta juga tidak basah. bawa juga plastik untuk menutupi ruang yang membolehkan hujan masuk ke dalam kereta. anda alpa dengan membiarkan kedua bantal saya yang dibeli di ikano itu basah. saya kecewa!

8) tolong jangan sentuh cermin sisi kerana kepada pemandu yang keseorangan amat sukar bagi mereka untuk memperbetulkan kedudukan sepatutnya. bukan ini bahaya buat pemandu?

9) kurangkan aktiviti mencuri pada hari siang, kerana ini membahayakan diri kamu wahai pencuri. namun faktor hujan lebat bukan penghalang bagi kesemua pemandu kerana ada diantara mereka yang gemar mengunjungi pusat membeli belah ketika hari hujan kerana astro di rumah tidak berfungsi.

10) berapakah wang yang berjaya anda dapat dengan menjual radio dan pemain cakera padat tersebut? kerugian yang saya alami melebihi RM500, jadi anda wajar membayar zakat.


selepas itu, saya membuat laporan polis. mengenangkan nasib yang malang, saya membayang pengaliran wang yang telah dilaburkan. bermula dengan membaiki kerosakan, menukar tayar baru, servis, diikuti dengan jumlah peruntukan untuk menggantikan cermin serta membuat cucian, semuanya adalah wang. belum sempat mengeluh, saya didatangi beberapa bentuk pelajaran lain.

seorang perempuan (awalnya duduk di sebelah saya) membuat aduan di balai polis jalan ipoh, sentul. beliau hadir bersama 3 orang anak kecil. beliau yang bekerja di lembaga hasil membuat aduan terhadap suaminya yang telah memukul beliau dengan lesung batu di pipi. kelihatan bengkak yang ketara. pihak polis mengesyorkan agar beliau menerima rawatan di hospital. menurut beliau lagi, aduan ini bukanlah kali yang pertama. selain dipukul, kepala beliau yang bertudung 'arini' itu telah dihentak pada cermin almari. suami beliau merupakan seorang pensyarah di kolej antarabangsa orange.

sekumpulan cina yang berfesyen ala 'WWF wrestling' membuat aduan mengenai sebuah pergaduhan yang melbatkan senjata api. kes mereka dihadapkan kepada kes khas yang lebih terperinci. selain itu seorang ibu berbangsa india hadir membuat laporan mengenai masalah rumah tangga namun kurang didengari, hanya disusuli tangisan.

Monday, February 8, 2010

demi mereka aku buat begini

hai kawan-kawan (macam siti sifir), kali ini saya ingin menceritakan kepada anda tentang pengorbanan saya untuk kawan-kawan yang mungkin ingatan tulus ikhlas itu sentiasa ada tempat buat mereka. jauh perjalanan luas pandangan, di situlah kita akan bertemu dengan dunia lain tetapi sejauh mana kita pergi dapatkah kita melupakan kawan-kawan kita?

secara kebetulan, sewaktu bertugas di luar, saya amat merindui kawan-kawan lama. blog menjadi medium perantaraan selain facebook dan friendster. pada kali ini, saya ingin menceritakan bagaimana sesbuah papan tanda boleh mengembalikan ingatan saya, justeru saya berazam untuk memberitahu bagaimana imaginasi terhadap mereka timbul di benak saya ini. ya, papan tanda itu tertera perkataan nama lokasi yang mirip nama mereka. mari meneruskan perjalanan bersama saya melihat 3 papan tanda yang amat tinggi nilai kenangannya :

1) anand niketan terletak tidak jauh dari persimpangan inner ring road di moti bagh, dari arah west delhi ambil susur dan ke kanan, di situ terletaknya sebuah penempatan anand niketan. sewaktu menerima jemputan makan di rumah seorang pekerja kedutaan, saya memerhatikan alamat yang diberikan. dengan itu saya yang tak pernah lekang dengan kamera berhajat untuk 'snap' papan tanda anand niketan untuk ditunjukkan kepada norihan bin hamid. setiap kali melalui jalan di anand niketan, saya amat terfikirkan tentang anda lantas tersenyum seorang diri. bukan begitu anand?

2) lebih dari sekali saya ke agra, untuk melihat monument bersejarah taj mahal. agra amat terkenal di kalangan penggemar sejarah dunia kerana ia menempatkan peninggalan sejarah masyhur kerajaan mughal, atau senang disebut shah jahan yang kisah cinta agungnya terhadap mumtaz mahal. sewaktu menyusuri lebuhraya, saya kerap terlihat papan tanda mathura. mathura merupakan tempat penting bagi industri penapisan minyak, untuk indian oil, hindustan petroleum dan sebagainya. selain itu, di mathura terdapat sebuah kuil yang berwarna putih diperbuat dari batu marmar yang amat mirip taj mahal, besar saiznya. kami telah berhenti makan di restoran macdonalds di mathura kena hanya di mathura sahaja di antara perjalanan yang panjang dari delhi ke agra. dengan ini saya mengakui, satu nama kawan saya yang terpacul masuk di minda saya adalah gerangan nor mastura othman.

3) setiap kali menuju ke east delhi terutamanya, mahupun menghala ke saket atau lado sarai, pasti banyak papan tanda yang tertulis nama faridabad. faridabad bukan berada dalam wilayah persekutuan delhi tapi di dalam negeri haryana. faridabad merupakan bandar satelit yang membentuk rangkaian bandaraya delhi, ia merupakan kawasan perindustrian penting. jika delhi adalah negeri kelahiran shah rukh khan dan sushmita sen, faridabad pula merupakan kampung halaman kepada pelakon tersohor bollywood priyanka chopra. namun bukan priyanka chopra mahupun prietty zinta, vidya balan atau soonam kapoor tetapi nama faridabad mengingatkan saya dengan seorang kawan bernama faridah binti hashim.

jadi apakah pengorbanan itu? hanyalah ingatan tulus ikhlas, di mana niat mengambil gambar papan tanda ini adalah tribute buat mereka. sekian.

menyelami jiwa thumbelina di kg kuantan

thumbelina?? kenapa nama perempuan ini yang disebut penulis? tentunya ia mengembalikan sirna kegemilangan kisah dongeng kanak-kanak. thumbelina sepopular peterpan, hidup di alam fantasi dengan menjadi alam flora fauna sebagai rumah, tanpa kemusnahan alam. tanggal 5 februari, seramai 10 peserta menyertai program ini dengan penulis bertindak sebagai perencana program.

ketiadaan emy jue, oh dia absent sebab alasan munasabah ke ipoh atas tujuan kerja. tak mengapa. pergilah kau ke bumi ipoh kerana di sana juga kamu bakal menempuh pengalaman baru. namun penyertaan di saat akhir oleh 2 orang, merupakan pasangan kekasih laki bini hasmahafizi dan hasnor nashrah. mereka feeling pengantin baru sebab baby tak bawak, ada di kampung.

kami berkomplot kumpul di sebuah restoran, dari MRR2 menuju sungai buloh, betul-betul selepas 2 kali traffic light selepas simpang hiway guthrie. senah tiba paling awal disusuli penulis (yang sepatutnya paling tapi kena menempuhi kesesakan lalulintas di kepong, jusco prima). tanpa disedari kereta suzuki swift tertinggal di belakang walhal mereka lebih awal melepasi persimpangan manjalara. pecut ke kampung kuantan, kami tiba dengan selamat walau kereta senah dihonk lori 3 gandar.

membeli tiket, sorang purata RM10 siap dapat air mineral reverse osmosis (bukan river osmosis tak sanggup aku minum air sungai selangor). jadi kami telah menempa 3 sampan. didahului sampan pertama yang dinaiki para gadis ; mek, senah, che nah dan jimah. sampan kedua dinaiki geng prihatin ; wan hazila, emma dan mastura. manakala penulis bersama pasangan laki bini untuk sampan terakhir.

menyusuri sungai selangor, sejauh lebih 1 kilometer membawa kami melihat pepohon berembang yang dipenuhi warga kelip-kelip. kini terjawab sudah mengapa kelip-kelip, bukan kunang-kunang? ya! kunang-kunang tidak berkelip. oleh itu kami bagaikan menyusuri sebuah terusan (feeling di venice) yang dipagari pepohon krismas. ya krismas! bayangkan kerdipan cahaya itu amat mempesonakan, di situ saya menyelami perasaan seorang thumbelina. thumbelina bukan kelip-kelip tapi dia manusia kecil yang dilahirkan halus dan sering tidur berkatilkan bunga (nasib baik bukan tidur di hutan hujan khatulistiwa kerana terdapat tumbuhan periuk kera).

jelas kelihatan, para peserta kaget untuk menaiki sampan, terutamanya sampan kumpulan pertama. mereka berempat, manakala yang lain hanya bertiga. hanya di malaysia, di kampung kuantan sahaja kelip-kelip hidup terjaga selain di brazil. kenapa hanya hinggap di pohon berembang? ya semestinya kelip-kelip sedang menghisap cecairan dari daun pohon berembang, untuk tujuan meneruskan kehidupan disamping berkenal-kenalan justeru memangkin pergaulan bebas dikalangan kelip-kelip. cecairan yang mungkin mengandungi selulosa itu juga bertindak balas secara kimia di tubuh kelip-kelip justeru menghasilkan kerdipan cahaya.

yang berkelip, itu jantan sebanyak 3 kali dalam sesaat. yang betina sekali sesaat. aktiviti mengambil gambar berflash diharamkan kerana kelip-kelip sensitif dengan cahaya. oh! air sungai selangor amat tinggi ketika itu, tidak terlihat akar-akar pohon berembang, lebih kurang 10 kaki menenggelami paras normal. penulis tidak mahu mencerita perihal paras air kepada peserta kerana mereka secara total adalah penakut, terutamanya si emma. mau dia terjun kuak kupu-kupu nanti. si pasangan laki bini tu plak malu-malu nak ngaku takut, boleh lah si bini pekup lengan si laki, masa ni la jugak nak romantik-romantik ntah berapa kali pakcik pendayung mengumpat korang entah lah. ya! penulis bercanda sahaja.

oh, sudah panjang entry ini ditulis, gambar belum diupload mungkin esok sahaja. nantikan, namun tak banyak gambar cantik yang berjaya disnap sebab waktu malam yang melimitkan, lagipun atas air flash tak berapa nak boleh. teknik mengambil gambar oleh warga prihatin juga sungguh tak de jiwa, ada ke patut! satu rumah sama pesen. tau-tau nanti aku kena buat tanda pangkah kat leher sebab nanti tengah malam gambar tu hidup plak jadi chucky. apapun, kami amat gembira (atau penulis sahaja yang syok sendiri??) kerana aktiviti ringkas ini walaupun hanya seketika tapi ianya bermakna, lain dari yang biasa. apa kata peserta yang lain?

tiket.

hasnor beramah mesra dengan geng prihatin.

testing kemre.

usha sampan mewah mana yang kami bakal naik, mula nak tanya sampan bocor ke tak?

geng shah alam/usj naik dulu. masing-masing duduk punggung tak sentuh papan.

geng penakut pulak. jasad di atas sampan tapi hati masih di jeti.

hasnor sentiasa menjarakkan diri 1 meter dari air. nasib baik laki dia berani.

ye ini aku! cuak tak tengok air dalam?

kesian background gelap!

deretan sampan.

bergambar kenangan.

senah nampak kurus bercardigan.

fizi tak lupa sijil nikah tapi hasnor tertinggal kad pengenalan di rumah. cuak!

berkongsi video yang mana patut.

pura-pura lapar tapi sangat dahaga.

Thursday, February 4, 2010

delhi post : bum bum bole

video
from the outer ring road to peeragarhi and mundka, scenic view of culture and the people.

Wednesday, February 3, 2010

kenduri di hari thaipusam

pelamin idaman zul amri.

inilah dia zul amri, dulu merupakan ahli pasukan nasyid tegar UTM. semua part dia nyanyi, kira suara flesibel sama ada base atau tekong pun boleh.

congrats!

dewan SMK taman melawati.

ini wan armatahwin, lama tak jumpa. dulu beliau ni cukup fofular di UTM tapi sekarang kian merosot disebabkan beberapa faktor, even gambar perlu saya crop. hahaha..

wan arma ada cakap, "eh aku ingat orang nasyid tak de bersanding-bersanding".

colours of thaipusam

this is not the "dhiya".

the gate, decorated with full of south indian motive.

the "weil weil!!"

it makes me feel dizzy...eurghhh!

the statue.

a lots of tourists there.

what fruit was it?

the media.

drunken or dancing?

suddenly this chinese appeared.

Tuesday, February 2, 2010

fireflies

make yourself free on that night, join us to discover the secret of berembang tree.

Monday, February 1, 2010

genting highland (part 2)

colours of rainbow.

spinning around, spinning your head dizzily.

no superman if you vomit.

space shot, imagine how once you dropped down to gravity then soul is left out.

museum of weirdness.


london bus with johor plate number.

corkscrew view from dinasour park.

cruel shock of corkscrew.

view of the highland snapped from cable car, leaving.