Wednesday, January 26, 2011

Nahas Udara (Part 3)

7. Iran Air Flight 655

Punca : Diserang peluru berpandu milik tentera Amerika Syarikat
Lokasi : Telukan Parsi
Mangsa : 290 mati (semua)

Sewaktu dunia menyaksikan penghujung Perang Teluk antara Iraq dan Iran, kejadian ini berlaku di sekitar Selat Hormuz. Pesawat milik Iran Air membuat penerbangan dari Bandar Abbas di Iran menuju Dubai di UAE.

Pagi 3 Julai 1988, pesawat yang sarat dengan penumpang ini melintasi perairan Teluk Parsi menuju Dubai Airport, di mana USS Vincennes iaitu sebuah kapal perang tentera Amerika Syarikat (AS) sedang bertugas di perairan Selat Hormuz. 2 butir peluru berpandu dilancarkan dan kedua-duanya tepat mengenai sasaran. Iran Air 655 jatuh menyembah lautan dengan kesemua penumpang dan anak kapal tiada yang terselamat.

Tragedi ini menerima kutukan hebat seluruh dunia. Iran menggesa Suruhanjaya Keselamatan Bangsa-bangsa Bersatu (UN) untuk mengambil tindakan ke atas AS dengan menyamai tragedi ini sebagai "Barbaric Act". Ada pihak yang menganggap tindakan AS ini sebagai jenayah perang dan pembunuhan beramai-ramai. Pihak Soviet Union (Russia) segera menggesa AS meninggalkan rantau teluk itu supaya menghentikan peperangan namun Timbalan Presiden AS ketika itu George W. Bush menyatakan tindakan tenteranya itu adalah tepat kerana ia berlaku sewaktu Perang Teluk masih melanda tanpa mengambil kira faktor korban nyawa awam yang sangat tinggi.

Kejadian ini tidak dimaafkan oleh Kerajaan Iran, dan AS memberi pampasan USD61.8 juta sebagai membayar kealpaan mereka. Sabuah laporan ditulis "Formal Investigation into the Circumstances Surrounding the Downing of Iran Air Flight 655 on 3 July 1988" tetapi hanya sebahagian sahaja dibacakan atas faktor yang tidak diketahui umum. Kini, pesawat pendaftaran Iran Air 655 masih diguna pakai untuk penerbangan Tehran-Dubai.



8. September 11

Punca : Keganasan
Lokasi : New York dan Pentagon (Washington D.C)
Mangsa : lebih 3000 mati dan 6000 tercedera.

Kisah ini tidak perlu lagi dicerita panjang lebar. Pastinya, motif utama adalah berbentuk serangan melalui perampasan kapal terbang. Tiada bukti kukuh atas tuduhan ini, tetapi pihak Amerika Syarikat menunding Osama Bin Laden, peneraju kumpulan Al-Qaeda.

Untuk keterangan lanjut boleh klik sini.

Sumber : Wikipedia.



9. Martinair Flight 138

Punca : Kegagalan persiapan mendarat
Lokasi : Maskeliya, Sri Lanka
Mangsa : 191 mati (semua)

Penerbangan Martinair 138 ini membawa jemaah haji dari Surabaya, Indonesia ke Jeddah, Arab Saudi dengan membuat satu hentian di Bandaranayake Airport, Colombo, Sri Lanka. Sebaik memasuki ruang udara Sri Lanka, pesawat ini menerima arahan untuk bersedia membuat pendaratan.

Keadaan cuaca adalah baik, pihak awalan udara memberi arahan kepada pesawat Martinair 138 untuk sedia turun ke aras kedudukan udara daripada 35000 kepada 5000 kaki ketika hanya 130 batu menghampiri lapangan terbang. Pesawat membuat laporan terakhir berada pada paras 8000 kaki, namun kurang 4 batu nautika pesawat ini yang sebenarnya berada pada paras 2000 kaki telah melanggar dan terhempas di kawasan pergunungan Saptha Kanya dengan mengorban seluruh jemaah haji dan anak kapal.

No comments: