Monday, January 25, 2010

kisah larut malam : bayang-bayang

maghrib masih di pejabat. lambakan kerja dengan himpunan kertas membukit, lumrah memaksa diri bekerja lebihan masa. cik haniza dan azlin sofina ditingkat 3 rela berjuang selagi kudrat memihak, selagi minda tercapai untuk menggalas tanggung jawab.

masa berdetik lalu, pejabat sudah lama lapang. hanya kedengaran desiran komputer lama yang masih tekun bekerja. sebelum kelewatan, cik haniza dan azlin sofina berpakat untuk sama-sama ke surau.

*interkom*
haniza : lyn, kalau nak pergi surau ajak saya tau.
lyn : ya, eh pergi sekarang lah. dah lewat pun. kita 2 saja yang tinggal.
haniza : teman tau, saya ni dah lah penakut!

bersama menyusuri laluan lurus ke pintu utama. sinaran cahaya lampu menerangi membentuk bayang-bayang, apabila dihalangi di bahagian sisi berupa slot dinding biru sementara yang dipanggil 'partition'. melangkah terus bersama keluar. tiba di koridor, telintas untuk terlebih dahulu singgah di tandas.

haniza : lyn, masuk tandas dulu?
lyn : haah!
haniza awak jangan keluar lagi tau, saya nak masuk tandas jap.
lyn : ok.

cik haniza melangkah menjangkau daun pintu. pintu pertama jelas terselak dari dalam, seperti sedang digunakan. sunyi, diam, tiada bunyi, kini kotak fikiran dihujani kecurigaan.

haniza : eh lyn, i perasan siang tadi masa i nak sembahyang asar, i masuk tandas dulu jugak. tandas yang ini sama macam tadi, macam ada orang. sekarang ni pun terkunci lagi. cuba tengok ni i tolak pun berkunci dari dalam.
lyn : eh ye ke? janganlah buat takut kak niza, tiba-tiba naik bulu roma.
haniza : eh ye lah! takkan i nak tipu. hairan jugak.
lyn : kak niza cuba tengok, kat bawah tu ada bayang.
haniza : awak nampak bayang apa?
lyn : tu ha! tengok lah.
haniza : eh bayang apa pulak. tapi tak nampak kaki pun??

perasaan kian cuak. lantai dan diding tandas yang terbuka sejengkal jelas kelihatan tiada orang berada di dalamnya, tetapi hanya bayang-bayang yang wujud, terus jantung deras berdegup.

cik haniza dan azlin sofina pantas berlari keluar dari tandas tersebut. niat untuk ke surau dilupakan, terus memicit punat lif menuju ke bawah untuk bertemu pihak keselamatan. mujur terdapat seorang lelaki yang masih menghuni bilik kawalan. dengan bantuan beliau, mereka kembali ke tingkat 3.

haniza : eh abang masuk lah kat dalam tuh. cuba tengok apa ada dalam tandas tu. tadi kita orang nampak ada bayang.
abang : kat mana?
haniza : tandas yang pertama. abang masuklah. kami tengok, tunggu dari sini. apa-apa kami cabut dulu.
abang : eh janganlah macam tu.

kini minda mereka mula bercelaru. satu persatu kisah seram dibayangi. kembali mengingati kisah tea lady yang ditolak jatuh tangga di tingkat 12, kisah pekerja perempuan cina melihat kepala hitam di atas daun pintu, kisah komathi disentap makhluk halus ketika tertidur di pantry dan perempuan dirasuk roh syaitan di pintu masuk utama pejabat. kedudukan pejabat yang hanya bersebelahan dengan gunung batu kapur ini sering diundang gangguan, tambahan waktu lewat malam.

berdebar-debar, pegawai keselamatan teragak-agak untuk memeriksa. dilihat ke belakang beberapa kali ke arah cik haniza dan azlin sofina. langkah perlahan menghampiri pintu tandas pertama. cik haniza dan azlin sofina berdiri rapat, saling berpelukan tubuh dan bersedia untuk lari jika apa-apa berlaku.

dengan semangat waja, pegawai tadi melawan perasaan gementarnya. matanya meliar melihat lantai yang masih jelas bayang-bayang besar tadi. dengan keazaman yang tinggi, beliau terus menolak daun pintu tandas itu dengan sekuat hatinya.

alangkah terkejutnya mereka, serentak dengan jeritan cik haniza dan azlin sofina, seraya daun pintu terbuka. sekujur tubuh mesin hampagas jatuh menyembah lantai, terus gamat tandas dengan jeritan yang panjang. kini mereka tau ia perbuatan pekerja indonesia, atau makcik-makcik cleaner yang tidak bertanggung jawab melakukannya atas sebab musabab yang tidak relevan.

6 comments:

MiSsZiLa said...

seperti yg disangka....betol tekaan aku...haha

SYED NAHAR said...

ah kau...kali ni bleh la....
kes yg parking kerete tu aku yg mendengar nye pun cuak...ko tu lagi lah kena plak peneman ko hanya seorang yg bernama emma konfem lari bertempiaran....

tapi siyes la...opis aku ni seram.

Anonymous said...

amboi...glamer i ngan alin dlm blog hang....siap ada jeritan lagi..kelesss..

SYED NAHAR said...

bahahaha...ye! itu dia suara komen dari empunya diri yakni mangsa ketakutan seperti yg diceritakan. ini bukti bahawa cik haniza masih waras walaupun dikejutkan dengan peristiwa bayang-bayang...eh mcm cerita pemburu bayang plak!

Anonymous said...

kelakarla, apa kena hampagas tu dok dlm toilet? gilo ke hapa.

N

SYED NAHAR said...

jawapannya, ko kena tanya auntie2 cleaners tuh. diorg punya aktiviti selalu menjadi bahan bualan, makna kata saya adalah kita selalu mempertikaikan kerja mereka. kan? hahahaha..