Wednesday, January 6, 2010

kata-kata mereka tersemat di sanubari

dalam dunia ini, bukan kita saje yang hidup. maksud saya yang ingin ditegaskan kat sini adalah kita hidup bermasyarakat. kita perlu bercakap untuk menyampaikan sesuatu mesej. ya bercakap! cakap menggunakan bahasa yang difahami.

akan tetapi, aya ada perkataan 'akan tetapi' di sini untuk mula saya membina tajuk perbincangan, setiap kata-kata yang pernah disampaikan oleh seseorang itu akan menjadi azimat, mahupun kata-kata kesat atau lucah itu akan membentuk trauma. terpulang kepada penerimaan kita. menjadi seorang nahar, apabila teringatkan seseorang (tidak bermaksud semua orang) itu , nahar itu akan mempunyai sesuatu yang mungkin tersemai abadi di sanubarinya, bagaikan abadi.

mari kita tinjau siapakah 15 warga seratas yang kata-kata (termasuk penulisan) mereka itu menjadi igauan :

1) faezah irnawati mohd zakei
- "tidur yang cukup penting untuk kecantikan"....petua turun temurun
-"tabuh berbunyi gempakan alam sunyi, berkumandang suara midah, memekik memecah sepi, selang-seli suara uskam"...lagu nasyid raihan yang diubah suai.

2) mohd azharuddin
- "kalau kencing tak semestinya berak, tapi kalau berak mesti akan kencing jugak"...fakta kajian sains beliau

3) zati hazira, siti noraishah
- "gempak wallane"...kata-kata akhir pada majalah sekolah

4) ahmad fazlan
-" jangan pandang orang sebelah mata, kerana kita ada dua belah mata" ...kata-kata akhir pada majalah sekolah khas buat mat burn

5) wan norziah
- "woi tengok tu PKM tengah kawad"...kesalahan menyamakan PKBM dengan parti komunis malaya.

6) syaihan mohamad
- "bilal bin ghunnah"...jawapan kepada bilal bin rabah

7) suhaili bin basri
- "wei hang pa rasa budak pompuan pi kelas pakai singlet ke baju dalam?" ...penegasan terhadap fakta

8) siti zalipah ibrahim
- "adidas" ... scandal remaja perempuan

9) mohd mawardi bin abdul majid
- "saya bagi dia ni 3G makna kata Gedik, Gatai, Galak" ... tuduhan mawardi buat faridah hashim sewaktu program kerusi panas

10) hasmahafizi
- "aku duk kat taman tok kaya" ... cubaan mengubah alamat rumah daripada kampung tok kaya, perlis.

11) idasary ibrahim
- "I.D.A.S.A.R.Y" ...acuhan kepada cikgu sabihah

12) mohd zaimi bin fiak
- "aku ingat pompuan beranak ikut pungkoq" ...kesalahan fakta sains

13) mohd zul affiq
- "perempuan paling cantik di seratas termasuk cikgu-cikgu adalah haniza" ...buah fikiran
-"pergi berdiri di tengah jalan, saya nak tengok berapakah momentum apabila awak dilanggar kereta"...jenaka secara fizik rekaan beliau

14) muhd muktamir mukhzani bin bajuri
- "wei yashar tepi sikit, hang duduk atas kaki aku"... rintihan ketika bacaan tahiyat akhir

15) yunus
- "tok aku kata kalau terpijak penyapu kita kena ludah penyapu tu balik, kalau tak kita kena sial" ...amalan petua lama

15 comments:

Anonymous said...

hahaha lawak..plg lawak fakta azaqq..boleh buat teori no..

igt jugak i d a s a r y wktu pejumpaan ngn senior kat F14 haha..

.n.

Cik Faridah Huda said...

fakta azzaq ada betulnya...hhahahha...x sangka...beliau berpikiran begitu....

namun kata2 pak lan juga membuat aku tergelak!

SYED NAHAR said...

n : ni anand kan? amboi makin pendek ejaan nama hang. kalau samsinar baca mesti dia ajak gelakkan kawan dia yang bernama ina binti jumaat.

mek : jika diamati mmg ia benar! hahaha..

MiSsZiLa said...

haha...tringat cita ang pasai kat surau tu....muktamir punya part...haha..gelak guling2 dgr cita ang ritu...

SYED NAHAR said...

woh jgn nak gelak melampau sangat sat gi boss hang ngendap kot tingkap hang tak sedar diri lagik... cepat2 bacabismilah..hehehe..

cik mastura othman said...

gila la... seb baik aku bc entry ni ms tgh tak dak kastemer... tergelak besaq aku terhadap fakta2 yang bukan2 tu.... tapi awat yg last tu ada perkataan lucah?
ke ludah?

SYED NAHAR said...

ludah....tersasul je...saja la pun.

hahaha..

.::haS::. said...

baca n3 pagi time baru masuk opis sambil letak tangan kat mulut supaya x kelihatan oleh org lain..hahahaha...

SYED NAHAR said...

uishhh..pagi2 dah senaman mulot...
tak pa tak yah kunyah chewing gum...

hehehe...

make sure bahu ko tak berhenjut..

Anonymous said...

hahahhah...aku bosan masuk opis hari ni..tp bila baca menda2 hg ni..trus ceria ja.....aku dpt bygkan muka2 depa menuturkan ayat2 tersebut....hahahahhahahha..


sir

SYED NAHAR said...

ha lah sir wei... kita kan korum ahlil mengumpat wal jamaah. kalau bosan2 mesti nak melepak bukak cerita apa2 sambil makan kerepek. ahahahah..

freddie said...

motif!!!
hg dh mintak lesen ker nak cetak rompak statement2 derang nie..hahaha...

SYED NAHAR said...

freddie prinze jr aka azreen :

hehehe..perlu ke mintak approval diorang? tak perlu kan...hehehehe. kalau sume nak berapproval alamatnya benda seminit jadi 2 tahun.

eh amula tringat azreen dulu2 suka memperakui diri sebagai "the mischievous cat in town"...ingat lagi tak?

freddie said...

erk..mana de aku penah terlibat dgn statement tue.. apatah lagi memperakuinye..tade2...hehee...silap org tue...

SYED NAHAR said...

elek ko! aku ada buktinye!!!

buku autograf??? jeng3!!!

ekekekeke..