Monday, July 27, 2009

ghairah

Cikgu omputih baru lintas depan aku, bau tak berapa masam sebab baru sat tadi cikgu zuraidah lalu bau perfume dia tak habih lagi. Mesti semerbak bau kelas English set 2. Aku ngan Kepri jalan pi surau, singgah sat kat sudut bacaan surat kabar kat belakang bilik pameran. Tak dak berita best pun!

“Wei malam tadi hang kena berapa kali?”aku tanya kepri. “Ketuk ketampi 50 kali, pumping 30,” Kepri jawab.

Aku tak puas hati, terus Tanya lagi, “aik! Awat sikit? Aku kena 80 kali. Sakit lutut habih ketaq! Kuajaq sungguh. Pasai pa hang kena 50 ja?”

“Aku abang-abang blok C semua aku dah mintak sain depa dah. Sikit ja belen hat blok A. Gila hang abang Budin belum mintak sain dah mencarut merapu. Pastu suruh kemas bilik, tegang cadaq, wat Maggie. Last-last dia tak sain pun. Tapi yashar lagi kesian,” Kepri laloq bercerita.

“Pasai pa yashar?”

“Lorr! Hang tak tau ka? Kan Yashar kena teruk lagi pada hang. Kul 2 pagi tu tak balik bilik lagik. Aku lena dah. Hang tau, masa mintak sain petang tu, Yashar pi mintak kat C26, lepas tu dia tak perasan ada abang tu pi tukar nama atas kertas Yashar. Nama sepatutnya Akhirul Walat. Tapi hurup W tu tukaq jadi P. Mana tak haru!” Gelak Kepri yang mesra dipanggil Jinggo.

Lama duk gelak, sampai surau. Waktu amali memang best buleh balik awal. Macam biasa ustaz Ahmad dah ready duk bersila, mesti nak sambung cerita pasai Baghdad. Tapi tak tau la, semenjak dua menjak ni dengaq cerita dia rajin duk teguq Siti Rahayu.

Lama la ustaz Ahmad duk berceramah, lama tu lah kami duk bergelak sakan. Satu persatu hal duk ungkit, sat-sat naik nama zamri anuar sebab feveret, muka target lah katakan. Tapi ustaz Ahmad selalunya tak menghampakan. Dia suka Tanya soalan-soalan kat student pastu sapa jawab dapat la pujian free. Suka la tuh. Sebab tu depa suka sangat la volunteer nak jawab.

“Sapa tau pompuan yang makan jantung Hamzah Assadullah masa perang Uhud?” ustaz start dah buat sesi soal jawab,lepas ni cepat la buleh pi dewan makan.

Mat Due jawab, “Hendon!”

“Topppppat!” japawan dari ustaz. Sambung lagi, “ Sapa wanita tabah yang sanggup mempertahankan keimanannya meskipun nyawa diancam, dia tukang sikat rambut Firaun?”

“Masitah!” Muktamir jawab dengan tangan terangkat ke atas.

“Toppppat! Lepas ni sapa jawab mesti jagi terer. Sapa dia yang diseksa supaya keluar dari agama Islam meskipun diseret di tengah padang pasir dengan batu besar diletakkan di atas perut? Haaa..Syaihan Mohamed angkat tangan tu.”

“Bilal Bin Ghunnah!”jawab Syaihan penuh ghairah.

“Awat jawapan hang pelik sangat? Bilal Bin Rabah lah. Ghunnah tu mai dari mana? Hang ni orang belajaq pasai Sirah hang duk teringat hukum tajwid. Takpa, sekurang-kurangnya ada usaha.Ni payah ada orang Baghdad sesat duk dalam kelas nih!” Senyum ustaz Ahmad.

9 comments:

Cik Faridah Huda said...

Rinduku terubat!!!

missone hazel said...

aku jua begitu..hehe

SYED NAHAR said...

apo kes korang nih? rindukan siapa? syaihan? wahhh skandal eh!!

Hidup Tanpa Penghujung said...

hahah. sakit perut aku baca entry ni.
syed aku mmg iktiraf daya ingatan hang.

SYED NAHAR said...

jangan la berkata begitu...aku semenjak dah tua ni bukan duk ingat sangat. kadang tu terpaksa duk di balkoni minum teh o panas sambil refresh memory...

Cik Faridah Huda said...

sapa nak rindu kat Che An....!!!!!!

orang rindu dekat crita Remaja SERATAS....hahahahha

masih terngiang lagi ayat Mastura yang tgh dok kelai ngan Che An kat kelas 5 Suria...

"Bodddddddoooo la ang nie Che Annn!"

SYED NAHAR said...

bila che an gaduh ngan mastura? tak tau pun...!!!!

hahaha...mana tau igt hang windu che an. sbb aku tak penah dgr crite che an pas abih spm...

mana dia pi ehhh???

naeims_ab said...

aku gelak tak boleh berenti dalam opis... tolongggggg....

SYED NAHAR said...

hang ni gila! tau la dpt keje jkr...tak yah la tunjukkan diri yg kurang kerja tugasan tuh.. hehehe.. sedap je aku melazer..