Friday, February 19, 2010

petanda suruh pulang

kertas kerja dan kertas kerja, itulah rutin yang memenuhi jadual seharian. pejabat 4 tingkat di tepi lebuhraya damansara-puchong ini sudah agak lama, dengan seni bina zaman 80an. tangga yang spiral, daun pintu lif yang kecil serta perabot kabinet yang telah dimamah usia.

timbunan fail meninggi lagi, tidak cukup deretan kabinet kerana seantero ruang penuh. jam sudah pukul 6.00 petang. seorang demi seorang meninggalkan lantai pejabat yang kini lengang. satu persatu deruman 'speaker' komputer didengari, menandakan program perisian dipadamkan.

memandang ke luar, jelas sekali lebuhraya sesak, namun kenderaan masih bergerak. zafran (bukan nama sebenar) masih duduk di kerusinya. bersebelahan dengan dinding kaca, zafran menyelak litupan langsir, meninjau keadaan luar. "ah tak mengapa, jalan sesak!" detik hatinya. zafran tidak lagi menulis laporan, disusun satu persatu buku dan fail di sisi meja.

"tapp..!" suis lampu dipadamkan. zafran berdiri. dilihat ke arah belakang, separuh daripada lantai tingkat 3 kini sudah bergelap. yang tinggal hanya zafran dan dua buah bilik lagi, pengurus bahagian pemasaran dan satu lagi paling hujung, iaitu surau perempuan. zafran kembali duduk di kerusinya untuk menyambung sisa kerja.

"kringg!!" telefon di depan zafran berbunyi. "zafran, kalau awak nak balik ketuk bilik saya dulu".
zafran menjawab, "okay boss!"

"tappp..!" sekali lagi suis lampu dipadamkan. dari jauh zafran memerhatikan. tiada siapa yang dilihat keluar dari surau. siapa yang matikan lampu surau? kini ruang hujung benar-benar gelap. zafran kini mengemaskan begnya pula.

sambil zip beg ditarik, zafran melutut untuk mengikat tali kasutnya. kemudian zafran mendengar bunyi tombol pintu dibuka. di kotak fikirannya tentu surau itu telah kosong setelah peserta terakhir keluar. disusuli dengan bunyi hentakan kasut bertumit.

"boss...i nakbalik!" zafran mengetuk pintu bilik pengurus bahagian pemasaran. "ok, baliklah dulu. saya tengah packing beg saya. see you tomorrow". zakuan yang tadi bersandaran di daun pintu daun segera kembali ke mejanya untuk mengambil beg yang siap kemas.

sewaktu berjalan menuju meja, zafran mendengar bunyi tapak kasut, sama seperti tadi. disusuli bunyi tombol pintu. sejurus zafran menoleh ke belakang, dalam kesamaran zafran melihat susuk gemuk masuk ke dalam surau perempuan tadi.

"kak mona! tak balik lagi ke?" sapa zafran. kak mona terus masuk ke dalam surau tanpa memberi respon. pintu ditutup. zafran terus memikul begnya, langsung berjalan disisi dinding kaca sambil menyelak-nyelak langsir melihat keadaan trafik.

kali ini zafran keliru. dilihat tepat ke bawah kak mona sedang berjalan menuju ke kereta toyota estima. "eh? kak mona dah kat bawah, sapa yang masuk surau tadi?" detik hati zafran lagi.

zafran terus menukar arah, menoleh ke arah surau. gelap! baru sebentar tadi dilihat setubuh gemuk persis kak mona memasuki surau tetapi lampu tidak dinyalakan. agaknya sedang memakai kain telekung, tetapi kenapa di dalam gelap?

zafran mengetuk pintu surau. tiada suara menyahut, zafran memulas tombol pintu dan meninjau ke dalam. suis lampu ditekan, namun surau memang lengang. "siapa yang aku tegur tadi? bukan kak mona? di bangunan ini hanya kak mona yang berbadan besar," hati zafran terus keliru menyoal diri sendiri.

"tapp..!"

"eh zafran, tak balik lagi? sapa pengurusnya. "nak balik dah ni boss!"dijawab.

"kenapa? mengendap surau perempuan ke?"pengurusnya berseloroh.

"eh tak! saja je." cepat zafran menjawab.

"tak de lah, kalau ada apa-apa baik awak bagitau saya. bukan apa, dulu-dulu ramai yang cakap surau perempuan tu keras. selalu nampak benda. tapi tu cerita lama. awak kerja sini pun dah hampir 8 bulan. mesti awak pun tahu. sudahlah, balik cepat sementara jalan masih tak jam. siap kerja, balik. tak yah tunggu lama-lama. marah dia nanti." nasihat pengurus itu lagi.

zafran bingung, terus menyoal diri kenapa sebelum ini tiada siapa yang memberitahunya tentang kisah itu. ah, lupakan saja.

6 comments:

MiSsZiLa said...

adakah zafran itu adalah syed nahar?jeng3...haha

SYED NAHAR said...

of kos la bukan. sejak bila syed nahar keje kat tepi LDP? hahaha..wa sini MRR2 ma...tak leh bgtau ko nanti ko nak berkenalan plak...heheheh.. **tiba2*

MiSsZiLa said...

mana tau,nk create story seakan2....haha...nk kenalan jugak kalu ensem n kaya!haha...statement xleh blah

SYED NAHAR said...

mmg tak bleh blah! hahaha..
bukan aku lah..anggap lah cerita ni just cerpen cereka budak tingkatan 2 kejora. ekekeke..

MiSsZiLa said...

kenapa 2 kejora?bukan 2 utarid? 2 zuhrah @ 2 suria?hehe

SYED NAHAR said...

saja je aku letak..aku ni kan fancy. hhahha...