Friday, September 4, 2009

mciea 2009

lepas ni aku busy sikit, sebab aku dapat tugasan extra untuk masuk contest yang dikelolakan CIDB. so kena lah siapkan presentation untuk contest yang diberi nama malaysian construction industry excellence award MCIEA 2009 for international achievement category. boss aku mempertaruhkan projek pembinaan jamarat improvement bridge yang diakui keunikan pembinaannya itu. projek ni dah siap pun, tinggal part grouting je kot, so sume pekerja malaysia di sana pun dah balik malaysia kebanyakannya. actually aku dalam process mendapatkan idea on how to make my presentation goes uniquely well. nak buat something different lah tapi apa eh? aku tak pernah lagi masuk contest. my boss suh aku try to make a best presentation. any idea??

illustration by artist upon completion.

5 comments:

Anonymous said...

Ques : nak guna software apa?

kak wani idea...

1.kumpulkan maklumat
2.state the objective of presentation
3.design the presentation
- based on the target audience
-draw a storyboard (sketches of everything that are included in the presentation)

the best presentation using multimedia software should follow the 'CASPER screen design principles'

C-CONTRAST
A - ALIGNMENT
S - SIMPLICITY
P- PROXIMITY
E- EMPHASIS
R-REPETITION (same colour,texture, size n style of font)

you are good in communication skill...:)..

dari cikgu ICT

Anonymous said...

good luck

misszila

SYED NAHAR said...

kak wanie : woh?? tak pernah dgr plak casper ni suatu acronyms utk panduan presentation...slalu dengar casper hantu baik si devon sawa tu je. hahahha...

maklumat dah kumpul..
objective dah ada...
skang tengah design presentation tapi agaknya mcm nak gua movie maker sebab kalau power point mcm bosan plak dah sebab bila bubuh lagu, pastu email, org tak dengar pun lagu tuh..pasai apa ntah ada something wrong masa embed music tuh. maybe file tak kena gaya. tu malas nak berpower point. lagipun power skang tukar version...software apa lagi eh??

communication tu tak de weh..kita budget nak rakam suara jek pastu present just berdiri kat depan tunggu sesi soal jawab jek...heheheh.

teman presentaion adalah "pilgrimage : jamarat improvement"

wakakaka...pening eh rabu dah nak siapkan draft...???

miss zila : tq tq...!!

Anonymous said...

nak guna movie maker pun ok..tpi aplikasi text sgt minimum....
kalu nak rakam suara tu jgn lama..org cepat bosan...kalu boleh kena bercakap juga tpi jgn berulang dengan perkara yang sama seperti yang dirakam....kecuali ada perkara yang nak ditekan kepada juri...:)

power point sebenarnya ok..kalu pandai power point ni boleh kelihatan seperti kita guna software Flash...

sana xde department IT ker? minta depa buatkan, nahar tumpu pada speech je lah..:)

kak wani...

Anonymous said...

btul kak wani..
tak kan ler sebesar2 MTD tu tak dak department ICT...tak logik..hahahah
actually, ko tu pelajar civil engineering...so aku pikir beter ko past kat budak IT lah,,lagi gempak hasil dieorang...Y not ko jmpe jer ngn saper2 yg teror then ko cier ar cam ner yg ko nk .. ko just bg mklumat pa yg nk di taruk kt situ...

tp klu aku ah,, time die wat kerja tu aku nk da skali..leh aku komen terus then blajar skali...t leh jdk engineer kepala IT...hehehhe

adious...
sabrina...geng khemah ukur kau dulu..ngat tak?