Saturday, September 12, 2009

kelas mengumpat

perlu ke intro sebelum mengumpat? perlu kot.. sebabnya bila kita nak mengumpat tu, perlu test market dulu sama ada ahli group tu membenarkan dalam hati akan topik yang bakal diusulkan atau bakal join the mengumpat assessment. setakat ini, aku pernah mendengar beberapa gaya atau bait kata yang digunakan oleh pengumpat professional. maybe boleh share sempena bulan ramadhan yang mulia ini. cekidaud!

pengumpat tak mengaku pengumpat :
"weh..aku ni bukan nak mengata tapi orang kata memang sungguh. betui ka dema kata laki yah bisu tu tak berapa cerdik?"

pengumpat sedar diri :
"aku ni bukan nak bawak mulut. saja pun ustad hat mari ceramah dulu tu pun ada kata mengumpat tu berdosa tapi, kita ni bila dah tahu tu mula teringin la nak bermulut je lah, nak mengata tu dak! anak kakak rokiah tu aku rajin duk nampak dia tu duk isap rokok di sungai, mata merah jek. mesti mengisap dadah!"

pengumpat tegas :
"weh!! nak dengar cerita dak? laki zawyah menikah muda. saja laki dia dahi licin!"

pengumpat nak salahkan orang lain yang mula buat cerita :
"baru-baru ni aku jumpa melah dengan kiah di kenuri menikah anak pian hat mata kuyup sebelah tu. aku ni dengar-dengar je lah, bukan aku kata tapi dema kata sendiri. kalu dema tak kata aku tak tahu!!! anak pian tuh kena tangkap basah. dah menikah dah! saja buat kenuri tu nak tutup mulut orang kampung tak bagi orang bawak bercerita. kembung dah perut pengantin nye. dalam 3 bulan dah kot?"

pengumpat pioneer :
"eh try tengok tuh, mika perasan dak laki milah hat baru ni jalan nak senget-senget sikit. ni mesti penyakit kencing manis ni! tak lama lagi milah dapat ke dia la tanah kebun di bagan tuh. uiiiih!!!!! 3 ekar mika jangan tak tahu!"

pengumpat paling updated :
"amboi eh!!! aku tahu lama dah. aku memang perasan dari dulu lagi dah tak dak sapa cerita pun aku tahu. buleh baca! sebelum mika tahu lagi aku dah lama tahu. sebelum anak rahim tu kena tangkap basah, aku hari-hari dah duk tengok anak rahim tu duk basuh cadar hari-hari!! duk bawak masuk jantan ke rumah la tu bila rahim ngan bini dia gi kerja"

pengumpat ajinomoto penambah perisa:
"aku bukan nak menambah apa dak, tapi tengok lah, dah la perangai huduh, muka pun huduh. dengan batang idung kembang berbanir tu ada hati nak masuk meminang anak yah hat kerja astro tuh. benci tengok! betui orang dulu kata idung kembang mesti perangai tak tahu malu"

pengumpat alim :
"besar sungguh kenuri menikah anak dolah trektar tuh. nampak membazir dak? membazir kan! yang tu tuhan duk marah tu. kita bukan buleh buat besar-besar jatuh membazir amalan setan. dalam kitab pun ada cerita!! tapi aku tak percaya dema kata anak dolah trektar tu keja makan gaji di kolumpo. kecik dulu sekolah bukan duk pandai pun. ntah ke pinjam duit bank rakyat, pastu bayar tak bayar kete perdana yang bawak pengantin tadi tu kena tarik. mana kita nak tahu kan???"

pengumpat branded :
"aku ni segala pencuci muka semua aku beli hat mahal. hat mahal tu la elok! hat murah tu semua main bahan kimia. aku ada gi kenuri adik miah. patut ka pihak laki tu bagi hantaran barangan syurah? idak la aku. kalau aku jadi adik miah tu, la la tu jugak aku mintak cerai !!! kulit aku ni allergic dengan benda murah. rantai silver tak leh pakai, kena emas 916 jugak!!!"



bulan puasa tak baik mengumpat tau. tunggu dan tahan je dulu, masuk je shawal continue balik. hahahaha....

6 comments:

emy jay said...

very de makcik makcik..aku siap boley bace benda ne sume skalik ngan nada seorang pengumpat..kantoi plak aku pun suke ngumpat rupenye..hahaha

SYED NAHAR said...

ko ni mmg berbakat...sila masuk anak wayang..pi la audition tu mesti ko masuk dalam sedutan tayang kat tv...hehehehe...

Cik Faridah Huda said...

aku juak begitu....
berintonasi bagai persis bertukar karekter setiap kali melakonkan aksi pengumpat pelbagai jenis tuh

lawak la nahar!!!

Anonymous said...

hahahhaha...hg ni mmg la...berbakat tol syed...leh wat kajian lak pasal ngumpat nih...tp btui la...suma ni cam dok jadi kat aku ja...
ala..jgn wat2 lupa lak...aktiviti time prep mlm ngn ptg...wat apa lagi kalo xngumpat...hehehheheh

sir

SYED NAHAR said...

mek : keles ko mek mmg bleh jadik pelakon pengganti rosnah ibrahim, sheila mambo, ifa raziah, elly suriaty etc..hehehehe... feeling bebenor ate baca siap dengan intonasi? hahahha..

sir : ate udoh ler tuh..kalau ate tu mengumpat, mengumpat dengan siape? dengan teman le pun. sama la kita ngaku suke mengumpat sebab tu result SPM mcm nak boleh jadik dokter je.. dokter cinta??

Anonymous said...

muhahahhahaa
aku baru baca...lawak kuar air mata

ina