Monday, September 28, 2009

lain kali ikut kalendar

sekelip mata kemeriahan suasana hari raya telah berlalu, hari ini 9 shawal hampir keseluruhan warga kota telah mula bekerja. sungguh malas dirasakan untuk menggerakkan jari menekan papan kekunci. namun di pagi yang bernada rock balada ini, saya ingin berceloteh sedikit mengenai perbualan di aidilfitri baru-baru ini. kekalutan membuatkan persiapan raya tahun ini agak berterabur. ini terjadi gara-gara mempercayai bahawa kalendar silap dan raya adalah pada hari isnin. namun, kenyataan itu meleset apabila sah-sah raya diumumkan jatuh pada hari ahad. ambik!! kan dah gantung langsir pukul 2 pagi!! apa komen mereka?

puan M : tak sangka, selalunya raya tak jadi. aku lepas subuh tu bukak pintu depan tengok luar gelap lagi, tak nampak nak meraba dalam gelap nak gi ambik serai. nasib baik daging dah hiris semalam. pagi raya baru nak masak rendang!

encik T : gila sungguh! bakar lemang pakai torchlight!! malam pukul 9 tu tak siap masak lagi. kena pulak hujan lebat, terpaksa gali parit kecik nak alih air ke lain takut bara api basah. masak dalam gelap ni bukan sempurna, duk esok banyak lemang yang mentah!! haru!!

puan R : punya kalut!!! langsir jemur di luar tak dan nak angkat. hujan turun alih sidai depan rumah. kena pulak esok raya, gantung langsir jugak lah malam tu. lembap pun lembap lah dah esok nak raya!!!

puan H : wohhh! aku lagi kalut. dalam kepala otak ni nak buat macam-macam tak siap lagi. serabut punya pasal, sampai masa lepas mandi, pakailah baju dalam, baru sedar dah pakai dah. langsung terpakai dua kali. kalut sungguh sampai terlupa!!

cik I : kami di rumah pagi raya baju dari penyidai ada dua gunung di depan rumah. orang mari rumah lekas-lekas kalih ke lain. tak dan nak berkira, payah beranak kecik!!!!

cik J : pagi raya baru sedar nak try baju raya, kena-kena longgar sebab bulan puasa badan jadi kurus. langsung kena pakai baju raya 2 tahun lepas.

puan S : wohhh tak dan nak berkira ke rumah. kami pagi raya baru sedar balang kuih raya tak basuh lagi dari raya tahun lepas. kena pulok masa tu dengar lagu raya 'setahun hanya sekali...'

puan Z : dari lepas bukak puasa, sampai tengah hari raya tuh kami tak perkena nasik. ish tak buleh jadi. malam tu tanak jugak nasik. tang sangka sambal belacan semangkuk tak cukup! tu pun aku buat cair-cair nak bagi dapat banyak.

4 comments:

mrs hunnybee said...

hehehhehe..tp btui la..jumaat mlm tu dok tggu jugak pengumuman raya..tp xdak pun...aku dh wat spekulasi raya ari isnin...tp mak aku tetap yakin ngn kalender..dia kata mesti ari ahad jugak...so, raya kami xberubah....en hubby pun confidnt raya ari ahad..sebab selasa tu dia kerja...kalo raya isnin x ka haru..2nd day raya nk kena kerja dah...tp sian la pn/cik/en di cerita tu....ke hang pun jadi haru camtu gak??? hahahhaha

SYED NAHAR said...

hahahaa..aku just mendengar keluhan.
tahun ni aku malas nak menyibukkan diri sebab aku kurang sihat dek kerana resdung menguasai idung aku!!!

Cik Faridah Huda said...

dalam gang aku...hat poling kalut dok canang raya hari isnin...adelah CHE NAH....beratus kali dah die sebot...tp aku ttp yakin rayer ahad..hehhehe

SYED NAHAR said...

hahaha..awat che nah tuh? dia sedih nak tinggalkan ramadhan gamaknya. tak puas terawikh kot.