Tuesday, August 4, 2009

betis yang putih

Petang sabtu sungguh membosankan. Di bilik TV terdengar riuhan muzik hindustan mengusik kalbu setiap yang menontonnya. Alunan tiupan trompet dan viola yang digesek meniti plot drama yang penuh kesyahduan. Di bilik belajar, terdapat beberapa pelajar senior yang bakal menduduki SPM sedang khusyuk dan tawadhuk mentelaah mata pelajaran.

Ashabul Yamin dari awal pagi telah lesap. Lepas kelas "prep", terus memakai baju batik sekolah yang bewarna biru rona putih keluar berjalan kaki menuju ke pekan taiping. "Outing" adalah suatu aktiviti yang dilakukan tatkala di dalam poket seseorang pelajar itu dipenuhi sekurang-kurang RM20.

Aku baring di katil, melihat Faeiz Taib sedang mempraktis mengalun azan. Sesekali aku dikejutkan dengan suara tawa hilai Ridzuan Ismail yang sedang fokus membaca majalah Ujang bahagian Keluh Kesah Bersama Kak Esah dan Dukun Petai.

Seorang gadis cantik, berkebaya merah menyala. Menyusur langkah melalui laluan berturap, menampakkan sedikit kulit betis yang gebu dan putih. Beliau adalah guru subjek agama di kelas 1 Kejora. Lontaran vokal beliau cukup gemersik, justeru disalah gunakan oleh para pelajar.

"pi witttt!!!" kedengaran suara dari tingkat 2 blok A. Tentunya suara itu datang dari bilik A22 yang rata-rata dihuni oleh senior tingkatan 5 yang telah diketahui tahap kenakalannya.

"Mbohhh! putih betih dio eh. Mari la demo singgoh sini meta. Woooooooh!" kecoh kedengaran dari tingkat atas disambut tawa riang rakan-rakan.

Tercegar ustazah Masliza di situ, lantas beliau terus berpaling muka tepat ke atas. Beliau dengan tegas tetapi lembut membuat lontaran vokal dengan "peaching" yang tinggi, "Awak jangan nak mempermainkan saya! Saya naik ke atas nanti teruk kamu saya kerjakan!!"

Amaran itu langsung tidak diendahkan oleh para senior, "Molek benar doh! Mari la kalu berani. Abe dok paka seluar doh ni..!" Gamat suasana.

Secara tiba-tiba deruman enjin honda "cup" milik cikgu Sohor melalui lokasi tersebut. Serta merta hingar-bingar tadi bertukar sepi, sesepi tanah perkuburan.

7 comments:

missone hazel said...

kah2...ustazah garang tu...sempat jadi warden kat aspuri jap,dok umah skali uskam ngn cikgu sapura.

Cik Faridah Huda said...

ha la...org kecik molek puteh gebu...
student tgk pown geram....

Syed..ke ang pown geram sama?
dak pun geram tgk USKAM...

SYED NAHAR said...

aku? masa tu aku kecik lagi..tak leh imagine macam mana..yg pasti senior form 5 tahun tu mmg berani mati ...

**memandang ke arah abang norhan di department contract MTD...

[DnaZz] said...

haha-gelak nganga luas2!

SYED NAHAR said...

achikk..cover skit malu mawardi tengok nnt..hehehehehe.

**mulut penyu besaq mana eh???

missone hazel said...

mulut penyu kecik ja..

SYED NAHAR said...

hehehe..terkena plak dia study di ganu, mengajar pun di pata timur..