Monday, August 10, 2009

swine flu


pagi-pagi dah dengar suara..."kak umi tingkat 3 kena H1N1!!" huh??? Biar betul?? selama ni tak pernah rasa apa-apa, tapi sekarang dah mula cuak. terbayang aktiviti aku berkunjung ke KLCC yang kerap, KLsentral, pavillion dan sebagainya. hish...hari ni pun dah 32 orang mati akibat wabak selesema babi ni. dulu H1N5 atau selesema burung, desas-desus di hong kong dah mula H1N2 pulak. ah!!! menakutkan!!

"puan salwah, secretary encik shukor pun dah diarahkan kuarantin!!" alamak?? ada lagik ke? tapi memang dah seminggu puan salwah dilihat selesema, even pada hari dia nak berjumpa doktor suhana, aku sempat lagi berjumpa puan salwah sebab dia nak bawak kain cotton aku ke klinik tu sebab doktor suhana peminat kain cotton. hish!! apa ni??

"weh, brapa orang sebenarnya ni??" aku tanya orang. "3 lah, lepas puan salwah tu ada sorang lagi. ah gila!!! cepat gila. sian kak umi, dah la pregnant, mesti high risky so kena kuarantin lama sikit lah. "kak niza, dah pergi cek ke? kan baru balik dari delhi" "oh ye, sakit tau dia jolok hidung kita nak ambik sample. nasib baik saya tak de selesema".

hari ini, katanya pihak HR dah decide supaya setiap tingkat dari bawah sampai tingkat 13 kena cek, sapa ada selesema dan demam beisiko tinggi. company pulak memang banyak projek luar, tentunya berselisih wabak di airport sekurang-kurangnya.

"wei!! sapa nak pergi tingkat 3? aku nak pesan suh hantar dokumen. aku tak mau turun tingkat 3!! H1N1!!" suara ni cukup membuatkan ia sebagai satu fenomena. aku dapat mask free, so lega lah aku pakai je. "sapa ada mask lagi??" kenapa? "kat guardian habis, semua farmasi kata tak de stock!!" memang sabtu lepas aku ke guardian KLCC, stok musk habis. ada satu pun dah pakai semalam, menurut pakar tak leh pakai yang semalam. hish, dari tak bertopeng, biar je lah wat sementara waktu.

huh! wabak oh wabak kenapa lah menyerang sekarang?? jahat betul virus nih. satu opis kecoh, HR dah email setiap pekerja suruh waspada. dengar-dengar ada kursus yang dibatalkan. hari ni kalau ada checking, ok jugak. hish! risau weh!! sila perhatikan orang disekeliling anda, mana tahu ada. so, siap sedialah..!

7 comments:

suzana said...

seriously????

SYED NAHAR said...

pagi tadi seorg pompuan tu peknen...dia mmg dah positif h1n1... lepas lunch 2 lagi kena...

aku tika ini hanya mampu pakai musk.

**projek oversea manusia keluar masuk negara! bahaya.

Cik Faridah Huda said...

wabak nie cepat sangat merebak......

setakat kita dok pakai mask je...terjaminkah?????

kerajaan...sila la bertindak...tiap2 hr ade yg terkorban...

naeims_ab said...

aku takutttt... dah malas nak jumpak orang sekarang ni.. aku nak bersendirian je... jgn bawa virus ni kt aku... pergi...

SYED NAHAR said...

aku dah cek tadi..aku bebas dari wabak! chaiyyok!

Anonymous said...

السلام عليكم

fyi, 3 of our staffs also infected by this virus, what i heard that they had been quarantined at the Hospital Sg Buloh. Actually they had went to private hospital (no need to mention, u can figure it) the doctor comfirmed that they +ve H1N1. The hospital did not quarantine them in the hospital ward & advicing them to go to Hospital Sg Buloh or any other goverment hospital for further medication or else. I dont see any valid reason for this. Damn private hospital! I think KKM shall take legal action to these private hospitals. Any hospital shall accept any patient in whatever condition unless they dont have any facilities to treat or to quarantine patient with pendemic influenza H1N1 virus. The quarantine ward for H1N1 patients at gomen hospital also almost over capacity.

P/s: Pray to الله to save us from this virus.

shahazrin

SYED NAHAR said...

what a hiccup...