Saturday, June 12, 2010

dobi

asrama :

generally, asrama ni sama je lah dengan design sekolahnya. bangunan 3 tingkat sahaja. sekolah dibahagikan kepada kelas, asrama pula terbahagi kepada bilik, atau lebih femes dipanggil dorm atau kamar. di asrama lengkap dengan kemudahan. setiap floor di hujung koridor ada tandas dan bilik mandi. berlainan pada lantai bawah, terdapat bilik study, bilik iron, bilik warden dan bilik dobi.


bilik dobi :

bilik ini kecil saja. kedua-dua belah ada deretan kepala paip. bezanya sebelah sini bahagian yang ada takungan, sesuai untuk kerja membilas manakala bela satu lagi untuk mencuci/menyental. kerja menyental mudah saja. tak perlu membongkok kerana platform setinggi siku lengan kita dibuat khas supaya kita mendobi secara berdiri saja.


malam, lewat jam 1 pagi :

tamat prep, solat isya' dan supper, para pelajar akan pulang ke kamar untuk kerja-kerja akhir sebelum tidur. tukar pakaian, siapkan soalan latihan dan terus tidur. bagi yang ada tugas untuk mendobi pakaian, turun sahaja ke bilik dobi.

kisah bermula apabila disuatu malam, seorang pelajar berniat untuk mendobi pakaian. namun hari sudah lewat. namun pelajar ini masih meneruskan niat sucinya lantas mencapat baldi yang dipenuhi pakaian kotor dan terus meluru menuruni tangga. berjalan ke bilik dobi.

hari sudah lewat, seluruh kamar telah gelap. pelajar kini dibuai mimpi, namun masih ada sisa pelajar yang ulat buku masih menggunakan cahaya bilik study untuk mentelaah. pelajar yang menghayun baldi ini terus berjalan melepas bilik warden yang sememang kosong terkunci tak berpenghuni. melepasi pula bilik study yang tinggal hanya segelintir yang cahaya lampu dinyalakan di bahagian hujung saja. melepasi bilik penempatan pesakit yang hanya beberapa kali setahun dibuka oleh matron dan tiba di pintu bilik dobi.

suis lampu ditekan. lampu yang malap ternyala. hanya satu saja lampu yang berfungsi, yang lain sudah perlu diselenggara. sebaik sahaja air memenuhi baldi, kerja-kerja mendobi dimulakan. hanya seorang diri, sesekali angin malam menyeru masuk hinggap di leher. kesejukan malam menidakkan dia untuk berada ingin ke tandas. dengan pantas meninggalkan bilik dobi dan segera ke tandas.

selesai berhadas kecil, berjalan kembali ke bilik dobi. akan tetapi, seorang pelajar lain kini menjadi peneman sama-sama mendobi. bilik dobi senantiasa basah. lantai mozek putih kini ditenggelami air setinggi ketebalan selipar. mungkin saluran ke longkang telah tersumbat namun tiada masalah untuk meneruskan kerja-kerja mendobi. tanpa bertegur sapa, kerja mendobi diteruskan dari satu pakaian ke helaian yang lain.

keadaan biasa, para pelajar hanya berkain pelikat dan tanpa baju sahaja. di bilik dobi hanya kedengaran bunyi berus menyental kain serta air yang keluar dari pili memenuhi baldi. buihan sabun terpercik di sana sini, di dinding serta terapung di lantai mozek. sesekali menyental, terasa penat juga. pelajar ini meringankan mulutnya menegur kawan yang tidak dikenalinya itu namun tiada jawapan diberikan. tak mengapa, mungkin pelajar senior.

berus digunakan biasanya jenis sabut atau plastik. sabun yang digunakan pula adalah sabun buku. sabun buku sesuai digunakan kerana penggunaannya mudah diagak, serta lebih jimat. pelajar yang jimat ini telah mengepak sabun buku ini kepada dua bahagian. setengah bahagian itu di simpan di kamar.

sabun, lambat laun diguna akan menipis. apabila menipis, ia mudah terjetap. sesekali berasa tertekan apabila ia tidak mudah lagi dipegang. buih sabun juga kian berkurang. pelajar gigih ini langsung tidak menghiraukan persekiran. yang penting adalah untuk segera menyudahkan kerja dan kembali ke kamar.

takdir telah menentukan sekali lagi sabun yang nipis itu terjetap. ianya terjetap, terpelanting jauh, jatuh ke lantai. lantai yang basah ditenggelami air. sengal-sengal di badan membuat rasa kurang enak untuk membongkok lantas mencapai kepingan nipis sabun itu. alangkah aneh perasaan pelajar ini apabila ternampakkan sesuatu. sebaik bangun dari membongkok, matanya terlihat pada pelajar yang seorang lagi.

dari awal dia menegur, namun tiada balasan. kini diperhatikan ia kaku berdiri di hujung sudut bilik dobi. kini dia mendapat jawapan terbaik mengapa pelajar itu tidak bersuara. lekas memasukkan semua pakaian ke dalam baldi, tak lupa berus dan sabun nipis. tangkai baldi dicapai lantas bersiap keluar.

"tak apa lah, saya dah siap."

"dah siap ke tahu???" **disusuli suara hilai.

pelajar ini daripada berjalan laju kini lari pecut meninggalkan bilik dobi. baldinya ditinggalkan di muka pintu. kini dia sedar bahawa rakannya tadi hanyalah makhluk ghaib bersosokkan manusia. semasa dia mencapai sabun nipis di lantai, dia sempat melihat sosok di hujung bilik dobi itu berdiri kaku tanpa kaki. terbukti mendobi pakaian di waktu malam hari bukanlah waktu yang terbaik.

5 comments:

Cik Faridah Huda said...

sokong...

aku juga ada kisah bilik dobi di aspuri..ditambah perisa dengan bilik sakit...

tapi aku x pandai nak cerita mcm ang...

Anonymous said...

siang baru baca weii..tertgk ada word HILAI terus tak jadi baca time malam..penakut jugak aku ni noo.. :D

anand

SYED NAHAR said...

hahaha..

alah inikah kisah turun temurun. ntah2 mana2 skolah pun ada... cuma versi tukar2 skit je..

Cik Faridah Huda said...

kami x nampak imej...kami dengar bunyi......gerunnnnnn....lokasi di bilik dobi aspuri SERATAS

SYED NAHAR said...

please share with us! kamon!