Saturday, October 13, 2012

Analisa Perhubungan

Apa maknanya jika kita tiba-tiba rasa sedih, atau sakit hati yang kemudiannya membawa perasaan sedih? Tentu sekali kita tidak mahu melalui detik ini tetapi apakan daya, sebagai mannusia kita tidak dapat lari dari hakikat ini. Sedih atau tidak, yang penting kita analisa dahulu apakah maksud tersirat kejadian yang telah membuat kita merasa kesedihan itu, di samping kita lihat contoh keadaannya.

1) Anda cuba bayangkan bahawa anda tahu kawan atau teman anda amat mengenali musuh atau saingan anda. Namun secara tidak sengaja, anda tahu akan kewujudan satu rahsia pakatan. Akan tetapi anda tidak mempunyai bukti kukuh ke atas tuduhan ini. Anda perlu membuat tekaan atau anggapan kebarangkalian yang  bakal berlaku. Menyumbang ke arah membantu tindakan mereka, cuba anda cadangkan sesuatu dan lihat bagaimana dia menerimanya. Sama ada memek muka atau pun tutur katanya, kadang kala penerima dalam jangka masa yang singkat perlu anda fikirkan semua. Mungkinkah secepat itu dia menerima cadangan itu? Sungguh cepat bagaikan orang yang mengantuk disorongkan bantal.

2) Anda cuba pula untuk berulang kali menyebut kata kunci yang akan membayang keadaan yang dimaksudkan. Selaku mereka yang menyimpan strategi, mereka tentu akan berasa tidak selesa. Apabila perkara atau kata kunci ini diulangi berkali-kali, tentu ia akan membina suasana tegang dan anda secara tidak langsung telah memberi amaran. Jika tersilap langkah, anda akan mungkin dipukul namun jika bertindak pada waktu dan lokasi yang sesuai, tindakan anda dapat menyelamatkan diri anda walaupun anda bertindak seorang diri tanpa mempunyai pihak sokongan. Jika si dia bertanya, katakan sahaja anda tidak sengaja atau soalkan kembali kenapa dia pilih untuk bertanya. Berani kerana benar. Bayangkan jikan teman atau rakan anda menyimpan dendam untuk meninggalkan anda untuk pergi ke satu lokasi, katakan anda tahu akan lokasi tersebut, cubalah anda berbual dengan menyebut nama lokasi tersebut. Tentu dia akan dipukul gelisah.

3) Anda mempunyai kekuatan tertentu, atau kekuatan itu dalam bentuk perhubungan mahupun aset. Gunakan kelebihan ini untuk menegaskan posisi anda. Kaedah ini lebih terperinci yang membawa maksud kepada keseluruhan. Anda perlu mempunyai kekuatan mental kerana keputusan tindakan ini akan memberi jawapan yang keseluruhan, hendak atau tidak, anda perlu menerimanya kerana keputusan itu mungkin akan membuat anda sedih namun anda tetap puas. Selagi tanda tanya itu terus bermain di minda, hati anda tentu tidak tenang. Jika anda mempunyai masalah dalam perhubungan cinta, cuba anda fikirkan perkara-perkara yang selama ini dianggap sentimental. Jika respon yang diberikan tidak memihak kepada tanggapan anda, tentu sekali si kekasih telah berubah hatinya.

4) Anda boleh terus bertanya secara terang-terangan. Namun penulis tidak memilih cara ini kerana ia mempunyai pendekatan yang konvensional. Perdebatan akan tercetus dan perang mulut biasanya tidak akan memberi penyelesaian ke arah pendamaian. Jika anda telah mempunyai bukti yang kukuh, tidak salah untuk mencuba. Bayangkan soalan anda bertubi mempersoalkan perhubungan anda dan teman itu, belum sempat jawapan dituturkan terlebih awal lagi buku lima singgah ke pipi.

5) Anda boleh nilai sendiri perbuatan mereka. Jika sesuatu yang dilakukan adalah bercanggah dengan apa yang sepatutnya mengikut norma atau perjanjian asal, sebelum terjerat pastikan diri anda terlebih awal memasang perisai. Sebagai contoh, jika seorang kekasih kembali berjumpa dengan bekas kekasihnya, tentu sekali ia adalah tidak normal untuk anda. Fikirkan.

4 comments:

Anonymous said...

koplikated lah syed!

-Mek-

SYED NAHAR said...

apsal? apakah anda berada di zon selesa atau sebaliknya? haha..

missone hazel said...

baca sekerat ja.pening.

SYED NAHAR said...

baca dah pening.. kalau sendiri alami mcm mana la hahaha..