Monday, February 21, 2011

Lupa atau Leka (Part 1)

Manusia sering lupa dan sering kali leka dengan dunia. Lupa merupakan simptom temporary aberration atau short term memory lost yang jika dibiarkan berleluasa akan membawa kepada penyakit nyanyuk. Pelbagai punca dikaitkan dengan masalah lupa. Antara gejala utama yang menyumbang ke arah penyakit lupa adakah kelekaan yang membawa maksud kurang ambil peduli. Mari kita singkap perkara-perkara kecil yang manusia sering lupa atau leka.

1. Zip Seluar

Zip seluar merupakan kunci keaiban seseorang, terutamanya lelaki. Jika lelaki itu masih kecil atau belum bersunat, terlupa atau leka zip seluar tidak akan membawa padah malah dianggap comel. Masalah besar jika anda adalah timbalan pengurus di jabatan kewangan syarikat, sekali anda lupa untuk menarik zip seluar, seisi alam bersiaran secara langsung melihat warna seluar dalam anda (jika pakai). Kepada yang melihatnya, amat seksi jika ia seorang yang berpesonaliti dan suatu hukuman atas dosa-dosa silam sekiranya dia adalah sebaliknya. Punca utama terlupa zip seluar adalah kerana kesuntukan masa dengan kerja yang bertimbun. Di sini akan ramai yang mempersoalkan apakah kaedah beristinjak anda itu diyakini hilang bau, rasa dan warna mengikut lunas-lunas yang disyariatkan?

2. Tanda Harga

Pakaian atau aksesori yang dibeli, lebih riak dan takabur jika ianya berjenama luar negara. Namun, terlalu leka atau sengaja jika tag atau tanda harga di pakaian tidak dibuang terlebih dahulu sebelum anda mengenakannya. Biasanya, sukar dilihat di alam nyata orang yang terlupa buang tag harga. Namun, sering kali terlihat berlaku pada wanita zaman kini. Mungkin fenomena ini sengaja dibuat, atau dianggap tiada kesalahan atau sangat malas untuk melakukannya. Wanita yang mengenakan kasut tumit tinggi 4 inci memang seksi melangkah di lobi bangunan lalu masuk ke dalam dalam sambil bunyi dentuman kesan hentak tapak kasutnya. Sebaik dia keluar, kita terlihat terdapat tanda harga masih terlekat di bawah tapak kasut. Jelas sekali, tapak warna hitam dan tag harga masih nampak nama Vincci.

3. Rambut Gatal

Para lelaki memang selalu berserah dengan ketentuan. Jika sudah berusia, rambut mungkin semakin nipis, luas terbentang botak di kepala. Tidak mengapa, walhal jika anda bertubuh pendek, rakan lain di belakang sewaktu menaiki lif dapan menggunakan biasan kulit kepala anda untuk melihat parut jerawat mahupun solekan yang tidak sekata. Ironinya, para wanita sekali lagi lupa dengan tudung yang mereka pakai. Kini wanita menjimatkan masa mereka dengan mengenakan tudung awning kain lycra yang dibeli berkodi-kodi di jalan TAR. Ada yang lebih ringkas tidak mengenakan anak tudung, kemudian akan terpacul keluar anak rambut atau rambut gatal menembusi kain tudung mereka.

4. Bulu Hidung

Amat sensitif untuk masalah bulu hidung yang panjang. Beriya-iya anda mengajak rakan sama-sama keluar lunch tetapi sedarkah bahawa kealpaan anda telah menimbulkan masalah pengahadaman rakan-rakan yang lain. Bulu hidung yang panjang terjojol melalui lubang hidung keluar melebihi paras kelopak. Lebih buruk lagi jika anda mengalami selsema, mungkin mukus terlekat selepas anda bersin.

5. Flush

Jika anda kencing berdiri di mangkuk tandas, tanpa bunyi flush terus keluar dari pintu. Ini bermakna anda seorang yang berani melakukan onar. Sebaliknya, anda masuk ke dalam tandas yang baru digunakan oleh seorang rakan pejabat, kemudian terlipat replika kapal selam yang berketumpatan rendah berserta cebisannya. Nahas, sungguh pengotor! Namun seorang yang lebih pembersih, masuk ke tandas dan diperhatikan segalanya clear, siap flush bagai. Namun jika pelapik duduk lupa dinaikkan, si pembersih ini akan membuat pemeriksaan. Diangkat pelapik itu ke atas dan terlihat ada tompokan air kuning, terus keluar bertukar unit tandas lain. Paling hina adalah orang yang beristinjak dengan teknik bercangkung pada tandas duduk kemudian meninggalkan bekas kesan tapak kasut. Apakah rasionalnya berak cangkung di atas tandas yang dibuat platform khas untuk duduk? Memang menyusahkan orang!

8 comments:

Anonymous said...

HEHEHHEH...yg ni maybe ada kat part 2 kot...lupa tanggalkan towel...bila jalan pi kelas ja, towel lembab tu terkeluar dr kain sekolah...terjulur...
yg ni slalu di alami oleh pompuan yg dok hostel..esp time sek menengah..eh..aku nk ckp pasal seratas..hahah..wat2 kiasan lak..

sir- yg pernah nmpak kejadian itu berlaku..

SYED NAHAR said...

towel lembap? aku tak faham lah... awat benda yg lembap tu duk dalam kain plak? korang buat apa??

ikuiri..

mrs hunnybee said...

laaa.....pas mndi pakai towel..dah dok asrama..mana leh main bukak ja..pastu pakai kain sekolah..then lupa nk tanggalkan towel tu...bila kalut2 nk pi kelas ja..towel dlm tu akan terlondeh...terkluar la...
hat ni kalo tuleh mmg xbest..kurang paham..tp kalo cerita siap ngn gaya..mmg terbaikkk arr..hehehe

SYED NAHAR said...

ye ke? tak sangka plak tuala tu tuala betul. gila ar tak tebal ke rasa kain tuh?? aku ingat tuala apa tadi..

emy jay said...

kelako nak mati entry ne..gelak guling haku!!!

SYED NAHAR said...

rilex emy, ko kan berbadan dua! haha..

emy jay said...

choiii sangat!

SYED NAHAR said...

hehehe.. dah tu status fesbuk asyik pms jek...