Friday, November 19, 2010

gema aidil adha

malam dan hujan renyai di luar. jelas terdengar titik air menyentuh atap genting, satu persatu berganda menjadi ribu. dingin menerpa, menyeluk ke dada bagai menghirup bau pudina. mudah sekali merawat, lapangkan lengan dan sorongkan bantal.

hanyut dibuai mimpi tak berwatak. sayup malam hanya gelap menemani. sesekali dentuman mercun mengganggu seni tidur. "prangggg!!!!!"

kuat bunyinya. sekali lagi.

"prangggg!!!"

lagi selimut ditarik terus menyelubungi diri. bantal di sisi didakap erat.

"prangggg!!! pranggg!!!"

mata terbeliak. haru dibuatnya. mengapa dentuman ini begitu kuat, seperti hanya di balik cuping telinga.

"pranggg!!!! woii!!! bukakk!!!!"

eh? apakah masih perlu memejam mata? gusar hati, darah memecut laju, jantung kencang tiba-tiba. terbangun dari pembaringan, terus memetik suis lampu. kini suara sahut menyahut bagaikan perang.

pintu bilik dibuka separuh. kepala menjengga ke luar, hanya tangga lurus ke bawah disuluhi percikan sinar lampu yang samar. bayang-bayang diri sendiri menambahkan seru kaget. kini tubuh penuh di hadapan pintu. melihat tangga yang tersuluh itu, dengan separuh lantai bawah kini terlihat dengan bola mata.

"bukak pintu ni!!! cepat!!!"

"pranngggg!!!!"

kaki yang terketar-ketar secara perlahan menuruni tangga. pandangan terus ke arah daun pintu yang bergegar. sungguh kuat dan makin kuat. namun diri ini terpinga-pinga. daun pintu di tengah-tengah, dengan kiri dan kanannya juraian kain langsir hijau menutupi tingkap.

mujur rumah usang ini dipagari jaringan besi di setiap tingkap dan pintu. sebelum apa-apa berlaku, lampu ruang tamu harus dinyalakan, disusuli lampu anjung luar.

"pranggg!!! cepattt!!!"

mengapakah suara ini makin terpekik-pekik bagai orang gila? kenapa tidak sabar? makin kaget. namun kerana bersendirian, kes ini harus ditangani secara berani dan profesional. sebaik lampu luar memancar sinar, alangkah terkejutnya melihat bayangan manusia yang berdiri di luar.

sungguh, bayangan itu bergerak-gerak. bukan seorang tetapi banyak dan mereka memenuhi setiap sudut langsir. apakah yang menanti di luar? daun pintu terus bergegar.

"pranggg!!" kini aku tahu, daun pintu ditendang-tendang dengan kaki.

dengan bacaan basmallah, daun pintu dibuka seraya terkesima melihat apa yang terpampang.

"siapa?" mulut bertanya.

sekelip mata bunyi bising tadi terus membisu. sekumpulan manusia tercegat di hadapan. beberapa orang memegang kayu. sempat ditatap manusia yang terhadapan sekali ini berambut panjang, gelap kulitnya dan tangannya memegang sepuntung rokok berbara. tubuh tingginya membuat sesiapa yang memandang akan terus menggigil.

"nak cari siapa?"

soalan ini dibiarkan tidak terjawab. mujur 'grill' di rumah ini masih utuh jika tidak tentu daun pintu ini lerai dipukul terajang oleh mereka. mungkin mereka sedar, mereka tersalah sasar. seorang demi seorang daripada mereka beredar dati situ, terus berlalu pergi. hanya bau asap rokok yang lewat beredar.

agaknya siapakah mereka? kenapa mereka berlalu pergi begitu sahaja?

sekian.



selamat hari raya aidil adha.

2 comments:

Anonymous said...

ni cerita betul ke rekaan semata- mata?

ina

SYED NAHAR said...

guess who.. :)