Friday, November 12, 2010

terpinga

Haliq (bukan nama sebenar) pulang ke kampung halaman bersama isteri dan dua anaknya. Alangkah damai dirasakan, sungguh mengujakan. Sesekali menghirup udara yang nyaman dengan angin sepoi-sepoi bahasa merempuh pipi sudah lama diimpikan. Justeru percutian kali ini adalah dirancang seawal tiga bulan lalu.

Hari kian gelap, dan malam membuka tirai. Bersama seisi rumah menonton rancangan hiburan, terus lalai sambil ketawa, filem P.Ramlee walaupun diulang tayang banyak kali namun tidak kering gusi dibuatnya. Sekali telefon bimbit haliq berbunyi, tidak dihiraukan sama sekali.

Tidur malam tentunya di dalam kelambu. Di luar tentu sekali akan digigit nyamuk, tapi nyamuk kampong tidak membawa kuman Aedes seperti nyamuk bandar. Memang nyenyak, dini hari udara kian sejuk, menghembus masuk menerusi alang-alang rumah. Nada dering yang sama masih berkumandang. Kali ini Haliq bingkas mendapatkannya, dengan azam ingin mematikannya.

Sebaik mencapai telefon bimbitnya, panggilan terputus. Belum sempat Haliq menekan butang untuk mematikan telefon tersebut, sekali lagi nada dering berbunyi dan secara tidak langsung Haliq telah tertekan butang jawab. “hello??”

“maaf telefon malam buta, tapi urgent!”

“kenapa?”

“as expected, you kena jugak balik. Kalau tak site tak leh jalan.”

“I kan sudah apply cuti, lagi pun Rosli kan ada!”

“Rosli masuk ward. Penyakit dia datang lagi.”

“so? Takkan I jugak??”

“tak de back up, u aje yang ada. Even tak available, siapa lagi??”

“korang ni memang tau..”

“cakap banyak tak de, nak tak nak sebelum pukul 8 you kena ada di site ni, gila pukul 10 menteri nak lawat site? Sanggup ke nak menjawab dengan dato nanti???”

Mahu atau tidak, Haliq tiada alasan untuk berkata tidak. Jam di tangannya menunjukkan jam 3 pagi. Dengan lemah, Haliq melangah ke dapur yang gelap. Dipetik suis lampu, terus ke bilik air untuk menyegarkan badan. Bayangan muncul di fikirannya, cuti seminggu kini berbaki 5 hari sahaja. Tak mengapalah, berkorban demi kerjaya.

Terus mencapai apa yang patut, pakaian dimuatkan di badan. Terus ambil kunci kereta Avanzanya, seraya ke luar rumah untuk menghidupkan enjin. Isterinya terus bangun, ke dapur menyiapkan kopi. Sebaik kereta dihidupkan, bonet kereta di belakang dibuka. Kasut dan beg kecil berisi barang keperluan di isi. Sempat lagi mengemas barang-barang yang berselerak. Dari dauh, gelap pagi bersinar lampu biru dari dalam keretanya.

Sesekali deruman enjin motosikal melalui jalan raya. Waktu-waktu begini para penoreh getah akan mula bergegas lading untuk mencari nafkah. Haliq berdiri di belakang bonet masih terus mengemas barang-barang. Tiba-tiba dari jauh bunyi hon kedengaran. “Pinnnn!!! Pinnnn!!!”

Haliq menoleh ke belakang, matanya tidak dapat melihat jelas kerana silau, tetapi motosikal itu terus meluru laju tanpa henti. Haliq terpinga-pinga. Siapakah itu? Atau sekadar terpicit hon? Abaikan sahaja kerana Haliq perlu bergegas ke tempat kerjanya.

Selesai segalanya, Haliq terus memandu. Terasa nyaman dan sejuk, disulami bau-bauan ringan tetapi segar bunga campuran Ambi Pur yang tersangkut pada penghawa dingin. Selamat sampai, Haliq terus melakukan apa yang patut, agar selesai cepat dan mudah untuknya berehat untuk kembali ke kampong.

Malam harinya, Haliq selamat tiba. Dalam kepenatan, teh dihidangkan. Kebetulan bapa saudaranya, Pak Hamid turut berkunjung di rumah bapanya itu.

“hah Haliq, kamu okey ke?

“okay. Kenapa ayah?”

“tak de, Pak Hamid kau ni risaukan kau.”

“kenapa Pak Hamid?”

“sebenarnya, Pak Hamid nak tegur kamu, masa kamu tengah berkemas barang pagi tadi. Rasanya dalam pukul 4 lebih.”

“oh! Pak Hamid ke yang picit hon tu?”

“ye ler!”

“Lor!! Picit hon saje berhentinye idak. Kita ni tak nampak sebab silau.”

“Pak Hamid ni risau kat kamu.”

“Kenapa pula? Saya okey-okey saja…”

Haliq melihat ayahnya, pula kea rah ibunya. Isterinya menggeleng-gelengkan kepala. Anak-anaknya pula dengan wajah misteri hanya duduk diam terpaku.

“Kenapa? Ada apa-apa yang saya tak tahu ke??”

“Dia nak gi menorah, tapi masa picit hon tu, dia nak tegurlah kamu. Nak tanya kamu tu kenapa balik awal. Ye lah, baru sampai petang tu dah nak balik pagi buta. Itu pasal yang picit hon berkali-kali tu. Elok dia turun gear, nak berenti tu, Pak Hamid kamu ni nampak ada orang duduk di seat depan.”

“siapa?”

“sapa lagi!! Benda nak mengusik la!! Katanya jelas nampak dengan rambut kusut duduk betul-betul di seat driver. Masa tu kereta kamu kan pintu belakang terbuka dengan bonet pun terbuka jugak, lampu dalam kereta kaler biru tu pun menyala kan? Tu yang nampak tu!”

“Oh..ye ke? Tapi nasib baik saya okey-okey je. Kete memang dah sebis, Zenab pun dah vakum kereta kot, dengan bau pewangi kereta tu pun macam baru dia ganti.”

“saya ada vakum, tapi mana ada ganti Ambi Pur abang tu.”

“oh ye ke? Tak pe lah, janji semua ok dah lah. selamat pergi, selamat sampai. Heh hehhh…”

No comments: