Thursday, May 27, 2010

kehadiran tak terduga

7.50 pm

kali terakhir boss keluar, meninggalkan diri anda seorang yang masih menghabiskan sisa kerja di hadapan komputer dalam kubikal. duduk di kerusi terasa tidak selesa. sesekali perut dikempiskan, terasa gerakan ini apabila hanya posisi tali pinggang yang statik.

sesekali tubuh ditinggikan. melihat jalan lurus ke hujung, ke pintu. volume suara ditinggikan, terus windows media player di-minimizedkan. sambung kerja yang masih buntu dengan konflik rekabentuk yang tidak comply dengan kehendak klien. oh shit!

10.15pm

kini anda sungguh tidak selesa. badan terasa letih dan berlengas. terbayang mandian hujan di rumah, sungguh enak menerpa kulit, diratakan buih mandian harum mewangi. sesekali menghirup nescafe tentunya nikmat.

'zapppp...! zapppp!' mesin fotokopi yang automatis seperti biasa ber-initializing. walaupun selama ini selang sejam ia begitu, tapi lewat malam kini bunyi sebegitu amat mengganggu. bagaikan ada orang yang sedang membuat salinan fotokopi.

berkemas untuk pulang. meja sungguh berselerak. dengan hanya menyusun kertas-kertas ke satu tempat lantas dipasang klip. hati lega, lantas beg di ambil dan segera memeriksa kunci kereta. ok! ada di dalam poket. alunan lagu di windows media player dimati. sunyi sekali.

segera kerja-kerja akhir di-savekan ke dalam pendrive supaya berpeluang sambung di rumah. jika anda masih ada kudrat, namun kebarangkaliannya rendah. tak mengapa, asalkan hati puas. kenapa komputer kini buat hal? lembab! nak save sampai berminit-minit.

dari kubikal ini, membelakangkan pintu bilik pengurus. bilik pengurus memang hebat, berdindingkan kaca kehijauan membuatkan pejabat ini nampak kemas dan terkini. tapi anda tidak akan pernah memandang belakang kerana dinding kaca itu akan menampakkan wajah anda yang kepenatan. kusut nampaknya.

kenapa tidak? ketika bos tiada, inilah masanya mempraktikkan dinding sebagai cermin muka. secara perlahan, anda menoleh kepala 45 darjah secara horizontal. tetapi pantas sekali kembali ke posisi asal. kenapa? mungkin ini mainan minda. esok saja. pendrive di cabut. jalan kaki laju-laju dan keluar.



esok, 8.30 am

masuk pejabat seperti biasa. anda berbincang dengan seorang teman sekerja. kata anda, anda melihat cermin di dinding kaca boss anda. ya benar sekali. anda melihatnya. diterangkan dengan penuh detail dan semangat. rakan anda itu khusyuk mendengar.

5.00 pm

rakan anda tidak boleh menyimpan rahsia. kini boss anda mengetahuinya. kesemua anda berbincang, mengkaji fenomena tersebut. kini kesemua anda, termasuk boss anda merasakan sesuatu tidak kena dengan bilik tersebut.

boss anda terus menceritakan pengalaman beliau di suatu malam sehingga perasaan seram itu terbawa-bawa sehingga ke pakir kereta di bawah. panik! semua orang panik. kini disyaki sesuatu lembaga menghuni bilik boss anda.

kini seorang rakan sekerja yang pintar membuahkan satu idea. semua mendengarnya. ya! lampu dipadamkan dari dalam bilik. bagi menjelaskan lagi fenomena ini, dibuat lakonan semula. aneh, jika seseorangd di dalam, nyatanya bayang-bayang itu tidak akan kelihatan.

dari mana datangnya sosok ghaib itu? seorang staff berjalan menuju keluar. 'berhenti! berhenti kat situ!!!' terpinga-pinga lelaki itu.

'ok, mundur ke belakang lagi. lagi!!! lagi sikit lagi ke belakang lagi.'

seluruh mata kini tertumpu dengan imej yang berubah di dinding cermin itu.

'lagi...slow skit...ok lagi sikit. ok dah!! benda tu kat sini ke??? takkan lah benda tu dibelakang kamu??? sudahlah, lepas ni jangan siapa-siapa stay-back lama sangat.'

6 comments:

Anonymous said...

mek tak paham ke?

nahar

missone hazel said...

nk dgar cita dr ang secara live....haha

Cik Faridah Huda said...

paham dah...lepas dgq scara live..jadi seram...

Anonymous said...

daya penceritaan live lebih realistik kan? hahaha..kena lepak selalu la kita! hahaha..

nahar

missone hazel said...

weh...bila masa plak meh dgr secara live nie????tak ajak pon!

SYED NAHAR said...

lor...ada!