Friday, May 21, 2010

orgee kebasahan

esok cikgu noryati binti abu bakar nak kutip buku skrap. aku dah hampir siap, cuma satu lagi lukisan nak kena buat semula. dalam banyak-banyak corak, tinggal orgee yang aku belum siapkan. jadi malam ni aku kena siapkan, tak kira!

pondok kecik, berdepan bilik A11. aku di situ dengan cheweng. letak saja punggung, terus gigih buat lakaran ulangan susunan orgee. aku pilih motif daun.main taktik kotor sikit, aku tekap saja bentuk daun tu dari kertas keras yang aku dah gunting. fuh! cepat siap. taktik mewarna pula, senang saja. warnakan hitam dan putih dengan menggunakan marker pen. mudah!

mudah ke? bukan 15 minit, tapi nak tak nak lebih dari sejam. mana tak nya, depan aku cheweng dah lama lelap. cheweng berbaju melayu kaler oren, agak singkat sikit tapi masih pakai. gamaknya baju fevret dia sebab baju maroon tu dia jarang pakai. aku je yang rotate sebab selain baju melayu putih wajib tu, aku ada yang kaler biru laut tu pun dapat free. semua orang dapat. mat taylor yang jahit. aku gerakkan cheweng. terus dia blah. jam dah pukul 12 lebih.

malam.

sejuk. angin sesekali bertiup.

aku memandang dewan makan yang lampunya dipasang bahagian dalam saja. nampak kelibat makcik dan pekerjanya tengah bersedia untuk jamuan pagi nanti, sarapan. untuk nasik lemak hanya digunakan mangkuk laksa. apa pun itulah kehidupan asrama. makcik tu berwajah cina, seksi sangat, suka pakai terompah kayu. boleh dengar dengan jelas.

latar belakang dewan makan bagai bermahkotakan sebuah mercu tinggi. gerap berdiri teguh, dengan sebutir permata merah. ya! bukit larut memiliki pemancar di atasnya. lampu merah itu tidak berkelip.

aku masih ada baki masa. selagi masih ada niat rajin, tak salah kalau aku melengkapkan nota sejarah. cikgu nabisah beebi binti mura sahib hanya mahukan peta minda. entah kenapa dahulu aku sangat tidak menyukai konsep peta minda kerana ia akan jadi berterabur, tak cantik serta tidak akan dibaca lagi. tapi kini aku rasa ianya relevan.

aku membelek-belek buku sejarah yang sudah kuning ini. sesekali berbau masam kertas lama, sungguh kasar permukaan kertas ini. tiba-tiba aku kehausan. terus terbayangkan air milo wahi yang ditapau dari dewan makan, berisi penuh di dalam tumbler yang disorok dalam locker.

aku meninggalkan file dan buku-buku di situ. berhasrat sebentar sahaja ke atas. menaiki tangga sepantas boleh. terjah masuk ke dorm A11, melihat semua 14 orang kawan lain sudah enak lena diulit mimpi. locker aku ditempat paling hujung di bucu ruang. sungguh sedap dan bahagia meneguk air milo wahi.

tap! tap!

berulang lagi.

tap! tap!

aku meragui bunyi hentakan kaki sungguh kuat, hentakan pemakai kasut kawad PKBM. askar! aku terus melluru ke tingkap yang pecah mengendap koridor, inkuiri melihat dengan mata tajam. naluri ingin tahu kini berubah sekelip mata. bayangan sebesar kayu balak melintasi mata. tak dapat aku bayangkan, tiada bentuk tubuh manusia mahupun susuk yang dikenali. hanya remang bulu roma naik ke leher. aku berdecit lari tidur di sebelah rizuwan.

pagi.

berlari ke pondok. melihat kertas lukisan jatuh di atas rumput hijau. lukisan corak susunan orgee aku telah kebasahan dek embun pagi.

tamat

6 comments:

MiSsHaZeL said...

bila nk sambung?

SYED NAHAR said...

sambung apa? habis dah la tuh..

Cik Faridah Huda said...

ntah..hahhaha...kan syed dah tulih tamat......adoi..gelak aku di sini...

SYED NAHAR said...

kak wan mengharapkan klimax lain kot. dont expecting high!

MiSsHaZeL said...

haha...x prasana da tamat kat situ..dok baca kelam kabut

SYED NAHAR said...

ko nitak feel ar baca cepat2! kena slow n feel the feelings.