Saturday, April 14, 2012

Tinggalkan Aku?

Hari ini hari jumaat, dan hari ni aku membawa diriku melayang jauh terbang di langit yang biru, diterpa awanan putih bak salju. Aku senyum selebar hati, namun aku sedar ia bukan lahir ikhlas dari hati. Aku cuba namun acapkali ianya masih bukan.

Kenapa hati aku begitu kosong? Pelbagai perasaan masuk meresap jauh ke dasar hati. Aku mencantumkan setiap satu tapi masih beroleh kehampaan. Akhirnya aku rebah, sayapku lemah lantas aku terus jatuh ke bumi, terdampar di hujung tasik tak berpenghuni.

Hari ini hari jumaat, dan hari ini membawa diriku melintasi sebuah gerbang. Sungguh tinggi puncaknya, tak tercapai dek lonjakkan kakiku. Aku cuba berdakapnya lagi tapi aku sedar akan ketinggian jasadnya.

Kenapa hati aku begitu kosong? Aku memandangnya sambil kakiku melangkah pergi. Melihat akan bayangnya ditinggalkan jauh, gerbang itu amat mempesonakan. Aku sedar akan gerbang itu bukan milikku, tak mampu kutawan walaupun ia seakan tidak membenarkan aku pergi.

Hari ini hari jumaat, dan hari ini membawa diriku sesat di dalam kabut tak bernafas. Nipis udaranya membuatkan aku sesak, sesekali lelah dan hampir rebah. Jarak pandangku jauh sejengkal, tak kuhirau duri mengguris mahupun bara membakar telapak kaki.

Kenapa hati aku begitu kosong? Mungkin kerana mataku tak bisa melihat terangnya dunia. Tatkala itu telunjukku ditarik dan direntap dan akhirnya aku terkeluar dari perangkap. Sekian lama tercari-cari jalan keluar, rupanya ada penyelamat.

Terima kasih kawan kerana masih sayang kepadaku walaupun harapannya hampir tiada. Beberapa kali aku menggusari akan kewujudanmu, aku masih berharap agar kau kembali ke sisi, seperti di awalnya.

Harumanmu dari mimpi melakat pada bantal tidurku, sendamu tak henti-henti meniti di setiap bibit hariku, senyumanmu mahupun jelik tetap aku rindu. Saban hari aku menunggumu namun aku perlu waktu. Tinggalkanlah aku, namun sebentar saja. Aku takut.

p/s: tak leh blah pula bila baca balik haha :p

4 comments:

Anonymous said...

pun tak leh blah pula bila baca hang punya karya asli nie....

Apa kesnya..''

he..heee

SYED NAHAR said...

ini usman awang baca pun tak paham aku rasa hahaha..

Anonymous said...

hoi! Lama tak baca ang mengarang gini..hehe..ape kes?

WH

SYED NAHAR said...

kes terpencil :p