Sunday, February 19, 2012

Di Mana Silap Aku?

Lately ni, aku merasakan ada sesuatu yang aneh pada diri aku. Aku buat apa semua tak kena. Perasaan sentiasa melayang ke laut, mata kalau nak memandang apa-apa pun tak leh nak fokus. Macam dah tak de faedah jadi orang. Stress juga tapi aku sendiri tak tau apa puncanya.

Hati ni rasanya kosong. Macam ada ruang kosong yang gelap tanpa suara dan suam-suam kuku saja. Aku buat apa pun kurang enjoy. Mungkin apa yang berlaku setahun dua ni banyak mengubah keadaan. Aku cuba nak listkan beberapa faktor yang aku rasakan ia menyumbang ke arah kesunyian hidup aku ni.

1) Ramai kawan yang dah mula berhijrah. Ada yang resign dari company, ada yang dah sambung belajar, ada yang dah tak duduk KL, ada juga yang bila dah kawen terus diam. Terus aku rasa aku makin kerap nak berjalan sorang-sorang. Mujur masih ada segelintir yang masih keep in touch. Terima kasih.

Tapi hidup dah tak semeriah dulu walaupun rasanya dulu-dulu pun hidup aku tak meriah pun, cuma ada teman untuk berbual kisah-kisah lama untuk diungkit. Rasanya seperti semua orang nak meninggalkan aku, especially yang pada aku mereka ni dekat di hati. Haha :)

2) Aku sendiri kurang faham. Rasanya aku amat sukar sekali nak menyimpan hasrat untuk menjauhi kawan yang mana ada. Tapi setiap kali aku berkawan dengan sesiapa pun, pasti ada yang tak suka. Terus menjadikan aku tak boleh nak berkawan dengan siapa-siapa. Kawan dengan orang ni tapi orang sana tak suka. Makan dengan orang ini orang sana terasa hati. Berkomen di fesbuk dengan si anu ni tapi si anu sana rasa diri terancam.

Kenapa aku rasakan macam aku ni sangat negatif, macam sentiasa menjadi salah terhadap keadaan. Apakah aku ni orang yang jahat? Buruk sangat ke aku ni? Susah nak cakap, terlalu subjektif dan yang pasti aku tak kacau hidup orang dah cukup baik. Biar yang memahami aku saja yang tahu betapa aku menghargai sesuatu perhubungan itu.

3) Aku lebih suka layan perasaan sorang-sorang. Malu nak mengaku yang aku dah lama mengamalkan aktiviti menonton wayang seorang diri, mahupun layan DVD pun sure lah sorang-sorang je. Rasanya macam tak de yang sudi join. Jadi aku lebih melayan feeling sendiri. Lama-lama bleh jadi mereng, tapi kadang-kadang okay juga sebab aku boleh layan buat kerja pejabat aku. Mujur setakat ni walaupun suntuk dan banyak nak buat tapi siap je. Belum pernah ada yang memekik nak marah, siap ada yang minta tolong. Walaupun nampak macam ditaichi tapi so far aku ikhlas nak buat orang happy.

4) Hidup aku kalau tak de internet rasanya memang tak de makna dah. Tapi nak kata aku mengadap sangat pun tak. Balik-balik buka fesbuk, yahoo cek email dan blog. Nak beryoutube takut broadband cecah limit. Ada beberapa orang saja yang rajin menegur aku di fesbuk, terima kasih banyak-banyak! Tapi semuanya orang yang jauh. Saja nak buat aku rindu pada kenangan lama. Hidup atas kenangan, apa yang aku dapat?

Tapi ada juga makhluk yang menggunakan fesbuk untuk mancari jawapan yang dia reka sendiri. Lepas tu mula nak make up story. Sikit lagi makan penerajang lah jawabnya. Daripada aku mula melawak, nanti makan betul-betul puas hati kamu ya.

5) Aku kena membina hobi baru atau kembalikan hobi lama. Aku berhasrat, dapat duit kelim insuran nanti aku nak beli kemre sebijik macam dulu. Lepas tu aku nak pindah dari rumah durjana ni. Aku nak hidup selesa tanpa dibelenggu masalah dari orang lain. Aku nak bebas hidup sebab aku bukan lagi muda, rasanya dah tua pun.

Tapi terima kasih pada yang menganggap aku muda. Mungkin muka kau yang berkedut ni nampak muda sebab aku selalu melemparkan senyuman dan aku ikhlas untuk tidak mahu menyusahkan orang lain. Aku nak jaga kesihatan. Jogging seminggu sekali, kalau ada duit lebih nak beli apa-apa untuk kulit yang kusam ni kembali remaja. Nak pergi gym aku tak berani sebab nampaknya seperti untuk orang-orang elit saja lagipun aku malu. Tapi rasanya dah kena beli baju kerja baru sebab dah setengah tahun tak beli hadiah untuk diri sendiri.

Duit? Mujur aku masih waras. Tengok kawan-kawan yang terperangkap masalah kad kredit, hutang dan overshopping buat aku berfikir panjang. Walaupun duit aku tak banyak, tapi rasanya aku masih mampu join kelab bowling, belanja kawan makan, beli pewangi kereta mahupun penyental hebat Mr.Muscle untuk pastikan tandas sentiasa berkilat tanpa kulat.

8 comments:

Anonymous said...

syahdu nya cita nahar nie.. .tak pelah beli mr muscle senangkan hati cuci toilet setiap hari..he.ehe..e

SYED NAHAR said...

ni mesti kekna.. hahaha.. sedih ke? saja taip skali lalu teru publish je..

Anonymous said...

kawin la ..baru x sunyi...:)

k.wani

Anonymous said...

kawin la ..baru x sunyi...:)

k.wani

Anonymous said...

kawin la ..baru x sunyi...:)

k.wani

SYED NAHAR said...

perghhh.. kakwani kemain komen sampai 3 kali bahahaha...

Madam Honey said...

dah sampai seru la tu... kena cari suri

SYED NAHAR said...

suriram ram ram...
apa nama ibu negeri suriname? paramaribo?