Wednesday, December 29, 2010

Nahas Udara (part 1)

1. Princess Kashmir (Air India)

Punca : Terrorist Bombing
Lokasi : Kepulauan Natuna, Indonesia
Mangsa : 16 mati, 3 terselamat

Pada 11 April 1955, Princess Kashmir milik Air India berlepas dari Mumbai, India menuju ke Hong Kong dan seterusnya ke Jakarta dengan membawa delegasi China dan Eropah Timur bagi menghadiri Asia-Afro Bandung Conference di Jakarta, Indonesia. Namun, sewaktu menuju ke Jakarta, pesawat ini telah meletup, dan menjunam ke Lautan Pasifik diikuti beberapa lagi letupan susulan.

Ia dikatakan dirancang oleh Ejen Perisik Kuomintang yang bermotif untuk untuk membunuh Zhou Enlai dengan menggunakan bom masa.



2. Libyan Arab Airlines

Punca : ditembak jatuh oleh jet Israel
Lokasi : Semenanjung Sinai
Mangsa : 108 mati, 5 terselamat

Pesawat 114 milik Libyan Arab Airlines ini seperti biasa berjadual dari Tripoli, Libya ke Cairo, Mesir melalui Benghazi. Namun pada 21 Februari 1973, Pesawat ini telah mengubah sedikit laluannya berikutan cuaca buruk di utara Mesir akan tetapi tersasar masuk ke ruang udara Semenanjung Sinai yang dikuasai tentera Israel. Sebaik menyedarinya, Pesawat Libyan Airlines ini kembali untuk memasuki ruang udara Mesia namun ditembak jatuh oleh dua pesawat F-4 Phantom IIs.

Kes ini telah mengundang kemarahan ramai pihak, namun UN tidak mengambil sebarang tindakan ke atas Israel walaupun 30 ahli International Civil Aviation Organisation mengundi untuk menjatuhkan hukuman ke atas Israel. Akan tetapi, pihak Amerika mengutuk serangan itu walhal menteri pertahanan Israel hanya membuat kesimpulan sebagai "error of judgement".



3. The Ankara (Turkish Airlines)

Punca : Kegagalan kabel kawalan dan pintu kargo
Lokasi : Ermenonville, France
Mangsa : 346 mati (semua)

Pada 3 Mac 1974, Pesawat 981 The Ankara milik Turkish Airlines telah berlepas dari Istanbul, Turki dan mendarat di Orly, Paris. Seramai 50 penumpang melakukan transit, dan menerima lebih ramai penumpang menjadikan kesemua berjumlah 333 orang dengan 13 anak kapal dan kemudian meneruskan penerbangan ke Heathrow, London.

Sebaik melakukan penerbangan dan melepasi ruang udara bandar Meaux, pesawat menerima amaran akan masalah tekanan dan kelajuan lebih. Dikatakan berlaku kecelaruan transmisi dan hilang dari radar. Ketika ini pintu kargo telah terbuka dan barangan kargo telah mula tercampak keluar bertaburan di kawasan hutan Ermonenville dan pesawat jatuh berhampiran pekan Senlis. Antara yang terbunuh adalah 17 pemain rugby England yang pulang dari perlawanan menentang France pada sehari sebelumnya, 4 model fesyen British dan 48 pelatih pengurusan bank dari Jepun.

No comments: