Wednesday, December 22, 2010

Jalan Malam

**Aku merujuk kepada pencerita, bukan penulis blog!**

Dulu Aku dengan kawan ramai-ramai naik moto, lewat malam, balik dari tengok bola di Stadium Perak di Ipoh. Masa tu Perak lawan Selangor! Balik tu lalu jalan dekat Kampung Banggol Belimbing nampak macam orang gila duduk bercangkung di tengah jalan. Betul-betul di garisan putih ‘line’ tengah jalan. Situ memang keras.

Diorang tu siap pusing balik nak tegur suruh jangan duduk tengah jalan. Kesian, takut nanti ada lori langgar pulak. Malam-malam banyak lori lalu, lori balak dengan lori tangki simen. Sekali tegur, orang gila tu tunduk je, tak toleh langsung.

Orang gila dengan baju koyak-koyak, warna baju pun berkarat. Lampu jalan tak ada, tak nampak jelas rupa orang gila tu, lagipun kepala dia tunduk ke bawah. Dia tunduk mencangkung, diam je! Lepas anyak kali panggil baru baru dia toleh. Sekali toleh, tak de muka! Lepas tu dia ketawa suara kasar, ada kata dia terbang lepas tu, tak tahu lah Aku tak toleh belakang dah. Terus pecut. sampai rumah tak berani melepak dah, terus demam.

Kat mana Kampung Banggol Belimbing tu?

Kampung Banggol Belimbing tu dekat dengan simpang jalan lama ke Sungai Siput yang ada jambatan lama, nama Jambatan Bailey. Sekarang tak lalu dah jambatan tu kecuali kalau nak ke Kati boleh terus sampai ke Karai. Di Kampung Banggol Belimbing tu sekarang tepi jalan baru ada masjid. Dalam kawasan masjid tu ada kubur, tapi tak besar sangat. Itu yang ada hantu mengusik.

Jambatan Raja Dr. Nazrin Shah, Tasik Raban.


Tapi semenjak ada jalan baru tu, tak dengar dah cerita pasal hantu mengusik di kampong tu. Dengar orang kata, Jambatan Raja Nazrin tengah malam pun ada nampak-nampak jugak. Sebab tu awal-awal buka jambatan tu selalu ada accident.

Nampak apa?

Katanya, tengah-tengah malam kalau lalu di jambatan tu, dah lah dinding tinggi sampai tak nampak air Tasik Raban, jambatan pula panjang, di tengah-tengah jambatan tu nanti ada orang mengusung keranda, lepas tu tak teragak-agak nak cross jalan. Tengah-tengah usung keranda sapa nampak pun mesti terkejut. Bila mengelak tu yang nak jadi punca accident.

No comments: