Friday, January 17, 2014

Selamat Bertunang Missone Hazel

"Kalau takut dipukul ombak, jangan berumah di tepian pantai."

Peribahasa di atas merujuk kepada langkah pencegahan yang dikatakan lebih wajar dilakukan dalam kehidupan kita jika takut ditimpa musibah. Kebarangkalian untuk berlaku musibah tidak dapat diketahui, seperti mana dalam kajian bidang pengurusan risiko, atau Risk Management. Namun setiap aktiviti yang memiliki hubung kait dengan aktiviti lain dapat dianalisa bagi merungkai risiko yang wujud lantas dapat disusuli dengan langkah pencegahan yang bersesuaian.

Menjelang hari bahagia, kadang kala kita lupa bahawa setiap tindak tanduk kita diperhatikan oleh rakan. Biar secara sedar atau tidak, nyata atau maya, kewujudan hasat dengki serta rasa iri hati sentiasa mengalir dalam diri setiap insan normal. Cuma yang membezakannya adalah tahap kemampuan seseorang mengawal perasaannya justeru daripada mengelakkan daripada perkara negatif berlaku.

Penulis telah mengalami suatu fasa di mana ternyata sekali sifat hasat dengki ini sentiasa ada walaupun pada rakan-rakan yang pada fizikalnya dikatakan rapat dengan kita. Bagaimana ia terjadi? Persoalan ini mungkin hanya kita yang dapat menjawabnya tapi kita tidak sedar kerana ianya berlaku secara tidak sedar. Perasaan negatif ini membiak sedikit demi sedikit dan akhirnya berkembang menjadi nafsu amarah yang berpuaka.

Bagaimana dan apa yang harus anda lakukan menjelang hari bahagia?

Kepada yang bakal bertunang, uruslah majlis anda sebaik mungkin. Jangan jadikan kejadian menimpa Samsinar Khamsi sebagai contoh, tapi teladan kepada semua. Jika difikir secara logik, tiada hak untuk rakan mencemburui rakan baiknya. Jika benar dianggap rakan baik, kenapa perlu cemburu? Memang sukar membendung perkara ini berlaku, namun berbekalkan pengalaman dan ketabahan, diharapkan Wan Hazila dapat merencana perjalanan terbaik. Persetankan segala risiko negatif ini kerana matlamat utama anda adalah hari bahagia anda. Jadi apakah fungsi pengurusan risiko di sini? Ucapan yang terbaik buat Wan Hazila, selamat menempuh hari kebahagiaan dengan pasangan pilihan hati anda. Selamat bertunang. Lepas ni boleh kareoke lagi ke tak?

4 comments:

missone hazel said...

yeayyyy!!! ade gak entry tuk i.. tergerak ati nk jenguk blog nahar arini..rupa2nya memang ada entry khas.. 1stly, nama ayah samsinar adalah kamsi kalu x silap, bukan khamsi.. alert x i sbgai seorg kawan? hihihi...

Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.. tq so much kpd semua bff yg byk mbantu esp sir n asnor yg menunjukkan bakat yg terpendam.yg x dpt mai pun xpa, sbb tau u ouls ada urusan yg lebih penting.

p/s: Kalau nak amik asnor jadi camerawoman, pls make sure isi borang permohonan betul2.. jgn lupa tick ruangan selepas majlis sbb nt akan berasa kerugian. Tu piji yg kata smalam, bukan i..hehe..

Karok boleh lagi, xdak hal..

SYED NAHAR said...

kalau laki ko baca komen ni caner?? kantoi weh hehehehe..

missone hazel said...

Laki i ok je... Tade hal... Dia siap join karok ade la...haha

missone hazel said...

Selamat berkawin xdak entry khas ka?