Tuesday, September 21, 2010

missy (kes 1)

Menanggung beberapa jenis penyakit memaksa Che Mat (bukan nama sebenar), seorang petani untuk berulang alik ke pusat perubatan kerajaan bagi mendapatkan rawatan. Terus dari unit pesakit luar, Che Mat menuju ke bilik doctor dan diberi pemeriksaan badan. Setelah melalui proses diagnosis, Che Mat diarahkan untuk membuat ujian darah.

Che Mat agak penakut. Bukan takut akan ubat-ubatan mahupun kecut apabila diajuk menjalani pembedahan, namun trauma dimarahi jururawat yang dikatakan sangat garang, terutama jururawat hospital kerajaan. Jolokan Misi Garang amat terkenal, turut member impak kepada ramai yang telah melalui peristiwa perit ini.

Che Mat : Sakit dok nak masuk jarum ni?

Misi : Wohhh! Tua dah! Nak mati sat lama lagi sakit!! Sudah. Sat lagi ambik satu tabung ni, gi ke tandas. Kena buat ujian air kencing pulak.

Selesai ujian darah darah, terus Che Mat berlari ke tandas seperti yang disuruh jururawat tadi. 5 minit kemudian, Che Mat membawa bersama tabung yang berisi air kencingnya itu lantas diletakkan di dalam bakul yang diletakkan khas di atas meja kaunter. Jururawat tadi menjeling tajam.

Misi : Sudah?

Che Mat : Tu dia dalam bakul.

Che Mat tersenyum malu. Jarinya menunjuk ke arah tabung yang terisi penuh dengan urine yang kekuningan warnanya. Mungkin Che Mat berasa serba salah jika sampel urine tersebut meloyakan jururawat tersebut.

Misi : Senyum buat apa?

Che Mat : Hah??

Misi : Buat apa tak bawak air kencing tu secupakkk??!!

2 comments:

missone hazel said...

sambungan?

SYED NAHAR said...

sambungan tak de, tapi kisah missy lain plak..