Friday, August 15, 2014

Eksekutif Sangat

Pagi. Lebih kurang dalam pukul tujuh setengah, aku dah mula drive kereta menuju ke terminal putra, stesen hujung sekali sebab kat situ ada parking bertingkat. Bayaran empat ringgit sehari, berbumbung dan ada sekuriti memang sesuai untuk memastikan kereta anda selamat.

Sampai je di terminal putra, terus beratur nak scan kad rapid, kemudian laju meluncur ke atas melalui ramp yang spiral, selalunya jam begini tingkat tiga masih ada kosong. Tapi hari ni agak ramai orang, masuk saja tingkat empat, Nampak satu lampu hijau. Memang tuah aku, aku tahu petak itu milik aku. Cepat-cepat aku ke situ dan beri signal untuk buat reverse parking.

Lega. Siap parking, aku sapu-sapu muka sambil mengadap cermin nak pastikan tiada kulit mahupun bibir kering yang boleh menjejaskan imej, bukan apa nanti orang dalam tren geli pulak tengok aku. Aku sendiri geli tengok orang yang terlepas pandang, ada yang terkeluar bulu hidung, tahi hidung, ada juga yang kolar baju terangkat, ada yang butang baju atau zip yang lupa di pasang. Malu kan?

Dari dalam kereta, aku boleh tengok semua orang dressing up to date, stylo berjalan menuju lif, ada yang guna tangga sebab lif cuma ada dua saja. Nampak amoi berskirt pendek dengan kasut ballerina, gadis melayu berbaju kurung moden jalan sambil tekan-tekan smartphone, makcik berhandbag louis vuitton yang rushing sambil ekjas tudung fareeda dan juga jejaka hot yang masih ekjas-ekjas rambut spike dia. Semuanya menjaga keterampilan, berbeza beberapa tahun dulu orang lebih suka bersahaja dan kalau boleh nak ke pejabat sekadar memakai baju tidur.

Aku menekan suis-suis, off radio dan air cond, capai beg dan keluar dari kereta. Aku terikut-ikut budaya mereka, macam laju-laju atau terkial-kial lambat ke pejabat padahal rasanya masih awal. Mungkin mejadi lambang karier sebagai pegawai eksekutif kot, busy, nak gi meeting kat hotel jumpa client orang putih pastu ada skandal. Berangan je orang malaysia, padahal waktu lunch kemain masuk lorong cari nasi campur murah.

Aku pun kena la ikut style diorang. Konon, padahal praktikal je. Tekan je alarm kereta, terus meluru laju sambil menjinjit beg warna coklat tua tu. Tapi aku pun sama, apa barang naik lif, guna tangga la lebih sihat dan menghargai  masa macam amoi-amoi dan lengchai-lengchai tu.

langkah disusun rapi, kuatkan sikit hentakan supaya bunyi tapak kasut tu. Confident, tegakkan postur badan, muka pandang ke depan, maju ke depan selari dengan wawasan 2020. Setiap zon ada tangga, jadi aku melintas laluan sambil berlari-lari anak, macam bersain, semua konon nak rush. Kali ni aku nak berada di hadapan, setibanya aku di pintu, sepenuh tenaga aku gunakan untuk membukanya.

Nah ambik kau! Sebaik aku membuka pintu, jantung aku macam gugur ke bumi, hancur berkecai. Apa yang aku lihat adalah sebuah alat pemadan kebakaran dan hose fire reel yang bewarna merah yang sedang mentertawakan aku. Malu.

9 comments:

Anonymous said...

hahahhahahahahhahahahahhahahahahhahahahahhaaaaaaahhhaaaaaaaaaaaaaaaaa....letih gelak weh!
~MH~

SYED NAHAR said...

hoi hoi.. bawak ngucap!!! hehe..

missone hazel said...

Alhamdulillah...ngucap dah

SYED NAHAR said...

hehehe.. class kan ezekutip sgt!!

Hustler said...

ini bermaksud salah bukak pintu???
blurrr....

SYED NAHAR said...

ko mmg slow..
ko dgn kakak ko tu sama je..
(emo tetibe)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

:)

SYED NAHAR said...

aik.. main delete2 plak??