Tuesday, March 5, 2013

Langkah Pencegahan Berat Badan Paling Popular

Masyarakat Malaysia merupakan antara penduduk bumi yang paling mewah dengan makanan. Sebut sahaja apa yang diinginkan, jika mahu merasai kelazatan siakap empat belas rasa sanggup sahaja memandu dari Kuala Lumpur menuju ke Bagan Lalang. Asal terbayang sahaja butter prawn, terus ke Thaibase di Sri Damansara. Terdapat banyak lagi lokasi menarik seperti Ikan Bakar Jalan Bellamy, Nasi Lemak Mali's Corner di Danau Kota, Sate Gulam Kota Damansara mahupun Tako Tao Giant Batu Caves.

Biarpun enjin kereta menelan petrol beberapa liter, dengan keupayaan memandu tanpa menghiraukan kesesakan lalu lintas, nafsu makan harus dipenuhi. Akan tetapi, kehijauan taman bunga dan tasik rekreasi yang berhampiran langsung tidak diendahkan akan kemudian yang disediakan untuk beriadah untuk kesihatan tubuh. Namun kesedaran terdapat penjagaan saiz badan akan timbu apabila butang seluar jeans anda tidak dapat dipasang, atau anda kini menggunakan lubang terakhir untuk memakai jam tangan, apatah lagi kebaya lama di dalam almari tergantung sampai naik bau lipas. Apabila seluar dalam yang masih belum longgar getahnya dijadikan kain mengelap di dapur, anda akan tersedar dari lamunan bahawa anda kini menghampiri masalah ketebalan kulit perut.

Antara aktiviti yang dilakukan yang kerap diamalkan oleh masyarakat majmuk di Malaysia ini adalah sangat minimal. Tidak ramai yang sanggup untuk mengikuti kursus bina badan di gimnasium, atau bangun seawal 6 pagi untuk berlari keliling Tasik Metropolitan Kepong sebanyak satu setengah pusingan. Selebihnya adalah singgah di restoran mamak dengam membuat pesanan roti sardin kuah dal, sambal lebih. Mari kita lihat beberapa langkah pencegahan bedan badan berlebihan yang popular diamalkan oleh rakyat kita.

1. Limau Suam
Setelah menikmati sepinggan nasi kandar, sehingga lapisan nasi penuh menutupi permukaan pinggan siap timbunan lauk pauk penuh kolestrol dan minyak, ramai di antara kita yang memilih untuk minum limau suam untuk keseimbangan. Tanpa perlu menekan kalkulator mengira jumlah kalori yang diambil, kita menarik nafas lega bahawa jus limau kasturi sebanyak 2 bijik itu telah menyerap sejumlah lemak yang ditelan. Adakah anda pernah terjebak?

2. Skip Lunch
Sarapan pagi di rumah selalunya tidak sempat, sebaik memandu ke pejabat anda telah mengunyah gula-gula getah mahupun menikmati Snickers sambil menunggu lampu isyarat merah bertukar hijau. Setibanya di pejabat, anda menjamah nasi lemak rendang kerang bersama telur mata kerbau dihiasi sebagai kemasan akhir. Teh ais menjadi penyudahan. Lantas, perasaan bersalah menyelubungi diri anda terus anda bertindak untuk tidak mengambil makanan tengah hari sehingga membolehkan anda membuat 7 status di laman Facebook bahawa anda kini bersedia untuk menjadi kurus. Adakah anda pernah terjebak?

3. Puasa
Amalan berpuasa paling popular di kalangan wanita mahupun anak dara yang meniti hari menuju jinjang pelamin. Setelah 2 hari berpuasa, anda membayangkan kain French Lace yang dibeli di Bandung akan berjaya dijadikan kebaya meleret di hari persandingan nanti. Ada juga yang berpuasa sama ada di bulan Rejab mahupun Syaaban, tetapi jangan lupa mereka ini biasanya perempuan yang sedang berusaha membuat puasa ganti. Adakah anda pernah terjebak?

4. Krim Panas
Terdapat ratusan produk pelansingan badan dijual di toko jamu, farmasi mahupun yang dipasarkan secara online. Sebut sahaja krim panas pemecah lemak, tentu akan keluar pelbagai jenama produk seperti krim Mustajab Pati Halia, Fellina, Jamu Mak Dara dan banyak lagi. Bagi yang berkemampuan, mereka menyertai skim perniagaan piramid Premium Beautiful. Akan tetapi ramai di antara mereka yang membayangkan setelah menyapu krim panas di perut, sebanyak 7 lapisan lemak tepu mampu dicairkan dan terus mengembalikan pinggang ramping yang diidamkan selama ini. Tidak disalahkan juga, taktik jurujual yang mempromosikan artis mahupun wanita ramping mengenakan pakaian ketat didampingi lelaki romeo disampingnya, membuatkan ramai pengguna terus bertindak membelinya, tak sempat-sempat melakukan transaksi di Maybank2u. Hasilnya, anda kecewa kerana krim tadi sekadar membuatkan anda sendawa dan buang angin sahaja. Adakah anda pernah terjebak?

5. Merokok
Ada di antara mereka yang menjadikan alasan untuk merokok atas sebab untuk kuruskan badan. Amalan ini dirujuk kepada situasi di mana para model yang berjalan di atas runway biasanya menghisap rokok untuk kekal kurus. Akan tetapi, rokok yang dihisap buat main lagi kepamnya, berkepul asap keluar dari mulut terutamanya selepas makan. Adakah anda pernah terjebak?

6. Pakai Sweater
Ada tiga sebab mengapa seseorang itu mengenakan sweater pada matahari tegak terpacak di atas kepala. Pertama mungkin dia adalah peminat kumpulan Hip Hop dari Barat. Kedua mungkin bertujuan menghapuskan visual tubuh yang tidak mempunyai bentuk dan ketiganya adalah untuk memanaskan badan seraya menghasilkan peluh untuk membakar lemak di dalam badan. Sama ada praktikal mahupun azab, meditasi jenis ini dilihat diamalkan oleh sesetengah golongan yang berpendapat bahawa kesan sauna boleh dikecapi menerusi pemilihan pakaian yang tertentu. Adakah anda pernah terjebak?

7. Guna Tangga
Bagi yang bekerja di pejabat yang tinggi bangunannya, berjalanan menaiki tangga dilihat sesuai dengan ekosistem pejabat di mana semua pejabat mempunyai anak tangga untuk ke lantai lain, selain perkhidmatan lif. Biasanya, aktiviti ini amat terhad, mereka hanya bertindak menggunakan tangga jika perlu ke lantai yang hanya 1 tingkat lebih. Jika tidak, masih menggunakan lif, walaupun pada dasarnya hanya berasa malu jika hanya perlu ke lantai lain. Jika hanya bersendirian, seseorang itu secara lekas menekan punat lif agar tiada yang melihat atau dilabel sebagai pemalas bersukan. Adakah anda pernah terjebak?

11 comments:

Hustler said...

Hahahahaha... Selalu dengar pasal nih, tapi tak penah terjebak. wahahahaha

SYED NAHAR said...

ye la ko, nasi arab mana nyer??? hehe..

Hustler said...

Hahahahahaha.... abg nih kang, tepuk dahi laju2 nak???

SYED NAHAR said...

tepuk dahi?
nasik arab wonney!
anney yinggey poringgek..

Hustler said...

wonney, nallek, podachit!! wahahahaha

SYED NAHAR said...

***dekkkk!!!

missone hazel said...

penah buat semua di atas

SYED NAHAR said...

ko memang simbol keterlanjuran yang alami.. semua benda ko nak buat hahaha..

missone hazel said...

hahahaha..u know me...

Anonymous said...

Please supplement charge before use when the battery has been kept
for a long time. Their producers imagine this can make the user a lot more mindful in the should change the batteries, lessening the prospect of the discover program failing through ability loss.
Double Tap (Tap the home button twice > Press down on
an app for one second > Hit the "minus" button on all apps
that are running) When you open an app, it stays running until you actually turn it off.


Feel free to visit my site - mouse click the next site - www.vivacityclub.co.za

Anonymous said...

tertinggal satu lagi teknik
pi sauna dan berurut